Role nemanuálních nosičů českého znakového jazyka ve výuce dětí se sluchovým postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F13%3A33145984" target="_blank" >RIV/61989592:15410/13:33145984 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role nemanuálních nosičů českého znakového jazyka ve výuce dětí se sluchovým postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je porovnat některé aspekty, kterými se projevy neslyšících odlišují od projevů slyšících. Jde vesměs o rozdíly podmíněné vnímáním okolního světa bez účasti sluchu. Nedostatek nebo úplná absence auditivního vnímání nutí přizpůsobit se vizuálnímu vnímání, například při sledování změn v prostoru, či při navazování konverzace. Významnou roli v komunikaci má nemanuální složka znakového jazyka, která tvoří jeho gramatiku. Vyjadřování gramatických kategorií mimikou je ve znakovém jazyce považováno za srovnatelné s prozodickými projevy v jazyce mluveném. U neslyšících dětí může díky přístupu k českému znakovému jazyku a vzdělávání v českém znakovém jazyce dojít ke kognitivnímu, emocionálnímu a sociálnímu vývoji na stejné úrovni jako u slyšících dětí.
Název v anglickém jazyce
Role of non-manual carriers Czech sign language in the education of children with hearing impairment
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to compare some aspects that differ the expressions of the deaf from the expressons of the people without hearing disabilities. These are mostly differences linked to the perception of the outside world without the participation of hearing. The lack or total absence of auditive perception forces to adapt to visual perception, such as monitoring changes in the space or during making contact. An important role in the communication has the non-manual component of Sign Language, which forms its grammar. Expression of grammatical categories with facial expressions in Sign Language is considered comparable to the prosodic expressions in spoken language. Cognitive, emotional and social development can be on the same level for both deaf children and the hearing ones thanks to an access to Czech Sign Language and education in Czech Sign Language.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Osoby so zdravotným znevýhodnením v kontexte súčasnej špeciálnej pedagogiky a súvzťažných vied
ISBN
978-80-89238-87-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
777-786
Název nakladatele
Iris
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
20. 11. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—