Role pedagogického mentora ve zvyšování profesních kompetencí učitele základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F16%3A73599209" target="_blank" >RIV/61989592:15410/16:73599209 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role pedagogického mentora ve zvyšování profesních kompetencí učitele základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem stati je zasadit institut pedagogického mentora do kontextu zvyšování profesních kompetencí učitele primární školy v dalším a celoživotním vzdělávání. Autorka nejprve popisuje některá významná specifika mentorské práce s ohledem na modely profesního rozvoje a přístupy k podpoře procesů profesního rozvoje, které odrážejí paradigmatickou pluralitu této široké oblasti. Uvádí typologie autorů zabývajících se tímto tématem (Doyle, Schön, Shulman, Kolb a Korthagen). Druhá část práce specifikuje pojetí mentoringu jako reflektivního procesu ve srovnání s dalšími formami kolegiální podpory učitelů praktiků - koučinkem a supervizí. Ve třetí části stati autorka publikuje základní vymezení a principy interní mentorské činnosti, definuje konkrétní aspekty pedagogické práce mentora a popisuje dynamiku mentorského vztahu k pedagogickému mentee ve školách pracujících v projektu Pomáháme školám k úspěchu.
Název v anglickém jazyce
Role of Educational Mentor in Enhancing Professional Competencies of Primary School Teachers
Popis výsledku anglicky
The aim of this academic article is to contextualize the role of mentor in enhancing professional competencies of a primary school teacher in further and lifelong education. At first, the author describes important specifics of mentor work considering the professional development models and their process approaches that reflect paradigmatic plurality of the area. The author reproduces typologies of other authors dealing with this topic (Doyle, Schön, Shulman, Kolb and Korthagen). The second part of the article specifies the mentoring approach as a reflective process by comparison with another forms of practical teachers peer support - coaching and supervision. In the third part of the article, the author publishes the essential description and internal mentor work principles, defines particular aspects of mentor's educational work and describes the mentor-mentee relationship dynamics, which is specific for 'Pomáháme školám k úspěchu' project.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
III/2016
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
65-74
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—