Komenského spisy jako četba žáků základní školy?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73584873" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73584873 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15410/17:73586590
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11763&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11763&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.763" target="_blank" >10.14712/23362189.2017.763</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komenského spisy jako četba žáků základní školy?
Popis výsledku v původním jazyce
Cíle Studie reaguje na aktuální diskusi o obsahu a celkovém pojetí literární výchovy na základních školách. Analyzovali jsme čtenářskou recepci osmi odlišných literárních ukázek žáky devátého ročníku základní školy. A sledovali jsme rozdíly v jejich čtenářském přijetí a jejich adekvátnost pro danou věkovou kategorii Metody V kvantitativní části výzkumu jsme použili metodu sémantického diferenciálu a pomocí upravené a faktorovou analýzou ověřené posuzovací škály jsme zkoumali čtenářské prožitky 203 respondentů z hlediska tří faktorů: srozumitelnosti, hodnocení a působivosti. Kvalitativní část šetření jsme realizovali metodou ohniskových skupin. V pořízených audionahrávkách jsme sledovali, jak žáci vnímali jednotlivé texty a jak nad nimi uvažovali. Výsledky Z reakcí žáků vyplývá, že náročný a pro ně nesrozumitelný jazyk znemožňuje sémantické vyznění některých literárních děl objevujících se v čítankách (J. W. Goethe: Faust, J. A. Komenský: Labyrint světa a ráj srdce). K jeho myšlenkovému poselství se přes vlastní text nedostanou. Žáci oceňovali především texty, které jsou schopni vztáhnout ke svému životu i dnešnímu světu. Závěry Výsledky výzkumu mohou sloužit jako základní informace užitečné pro úvahy nad inovací obsahu výuky i nad jejím posunem směrem k potřebám a možnostem žáků. Setkávají-li se žáci s texty v dosahu své úrovně chápání, můžeme rozvíjet i jejich poznatkovou bázi, a to nejen ve vztahu k literární historii a teorii. Je žádoucí a užitečné ovlivňovat čtenářství dětí směrem k vyšší kvalitě. Zároveň však přitom nesmíme ztratit kontakt s jejich bazálním porozuměním, jinak naše výuka ztratí sdělnost a opravdovost a stane se ryze formální.
Název v anglickém jazyce
Comenius Work as Reading Primary School Students?
Popis výsledku anglicky
The study responds to the current debate on the content and general concept of literary education at elementary schools. We analyzed the readers' reception of eight different literary samples by the pupils of the ninth grade elementary school. And we watched the differences in their reader acceptance and their adequacy for a given age category
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
279-294
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—