Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komenského spisy jako četba žáků základní školy?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73586590" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73586590 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989592:15410/17:73584873

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11763&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11763&lang=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.763" target="_blank" >10.14712/23362189.2017.763</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komenského spisy jako četba žáků základní školy?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cíle Studie reaguje na aktuální diskusi o obsahu a celkovém pojetí literární výchovy na základních školách. Analyzovali jsme čtenářskou recepci osmi odlišných literárních ukázek žáky devátého ročníku základní školy. A sledovali jsme rozdíly v jejich čtenářském přijetí a jejich adekvátnost pro danou věkovou kategorii Metody V kvantitativní části výzkumu jsme použili metodu sémantického diferenciálu a pomocí upravené a faktorovou analýzou ověřené posuzovací škály jsme zkoumali čtenářské prožitky 203 respondentů z hlediska tří faktorů: srozumitelnosti, hodnocení a působivosti. Kvalitativní část šetření jsme realizovali metodou ohniskových skupin. V pořízených audionahrávkách jsme sledovali, jak žáci vnímali jednotlivé texty a jak nad nimi uvažovali. Výsledky Z reakcí žáků vyplývá, že náročný a pro ně nesrozumitelný jazyk znemožňuje sémantické vyznění některých literárních děl objevujících se v čítankách (J. W. Goethe: Faust, J. A. Komenský: Labyrint světa a ráj srdce). K jeho myšlenkovému poselství se přes vlastní text nedostanou. Žáci oceňovali především texty, které jsou schopni vztáhnout ke svému životu i dnešnímu světu. Závěry Výsledky výzkumu mohou sloužit jako základní informace užitečné pro úvahy nad inovací obsahu výuky i nad jejím posunem směrem k potřebám a možnostem žáků. Setkávají-li se žáci s texty v dosahu své úrovně chápání, můžeme rozvíjet i jejich poznatkovou bázi, a to nejen ve vztahu k literární historii a teorii. Je žádoucí a užitečné ovlivňovat čtenářství dětí směrem k vyšší kvalitě. Zároveň však přitom nesmíme ztratit kontakt s jejich bazálním porozuměním, jinak naše výuka ztratí sdělnost a opravdovost a stane se ryze formální.

  • Název v anglickém jazyce

    Comenius Work as Reading Primary School Students?

  • Popis výsledku anglicky

    The study responds to the current debate on the content and general concept of literary education at elementary schools. We analyzed the readers&apos; reception of eight different literary samples by the pupils of the ninth grade elementary school. And we watched the differences in their reader acceptance and their adequacy for a given age category

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika (Praha)

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2017

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    279-294

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus