Formování inkluzivního prostředí na české škole jako priorita pedagogické antropologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73585731" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73585731 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/anthropologia_integra/article/view/5147/6352" target="_blank" >https://journals.muni.cz/anthropologia_integra/article/view/5147/6352</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/AI2017-1-29" target="_blank" >10.5817/AI2017-1-29</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Formování inkluzivního prostředí na české škole jako priorita pedagogické antropologie
Popis výsledku v původním jazyce
Každý žák by měl bez ohledu na svůj sociální původ, etnicitu, barvu pleti, náboženské vyznání, gender či zdravotní handicap zažívat ve škole pocit rovnosti. To je jeden z předpokladů rozvoje inkluzivního vzdělávání, na jehož formování se v současném českém školství podílí mj. multikulturní výchova. V naší studii reflektujeme roli pedagogů a jejich vliv na formování hodnot a postojů jejich žáků, ve vztahu k jinakosti, přičemž se opíráme jednak o poznatky pedagogické antropologie, která jako aplikační věda podporuje proinkluzivní přístup ve výchově a vzdělávání, a jednak o zjištění plynoucí z našeho výzkumného šetření mezi pedagogy základních a středních škol v České republice. Výsledky ukazují, že pedagogové odmítají odpovědnost za utváření názorů žáků, přitom je zřejmé, že se svými žáky stereotypy o těch tzv. jiných často sdílejí.
Název v anglickém jazyce
The formation of an inclusive environment at Czech schools as a priority for pedagogical anthropology
Popis výsledku anglicky
Every student, regardless of their social background, ethnicity, skin colour, religious belief, gender or disability, should experience the feeling of equality at school. Equality is one of the requirements for the development of an inclusive education which is promoted e.g. by multicultural education in the Czech education system. In our paper, we reflect on the role of the teachers and their influence on the formation of their students’ values and attitudes in relation to otherness. We use the findings provided by pedagogical anthropology, which, as an applied science, supports the inclusive approach in education, as well as the findings of our own research conducted among Czech primary and secondary school teachers. The findings show that the teachers refuse to bear the responsibility for the formation of their students’ attitude. Moreover, they often share their stereotypes about “the others”.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Anthropologia Integra
ISSN
1804-6657
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
29-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—