Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73585365" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73585365 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem výzkumu bylo vyšetřit diktát malých a velkých písmen u vybraného vzorku žáků 1. ročníků základní školy logopedického typu (dále též ZŠL) a žáků základní školy (dále též ZŠ). Autorka vyšetřila 46 žáků, z toho 13 ze základní školy logopedické, 12 ze základní školy pro žáky se specifickými poruchami učení a 21 žáků s typickým vývojem jazyka ze ZŠ. Výsledky: Žáci ze ZŠL (N=25) dosáhli průměrného skóre v diktátu malých písmen 27,12 z celkového počtu 35 bodů, v diktátu velkých písmen 20,52 z 34 bodů. Žáci ze ZŠ (N=21) měli průměrné skóre v diktátu malých písmen 30,95 z 35 bodů, v diktátu velkých písmen 27,29 z 34 bodů. Závěry: Žáci na ZŠ dosáhli v diktátu malých i velkých písmen statisticky významně lepšího výsledku než žáci ze ZŠL (p=0,0044; p=0,0007). Mezi skóre v diktátu malých a velkých písmen existuje významný vztah u žáků bez vývojové dysfázie (N=30, vysoká míra závislosti r=0,90) i u žáků s vývojovou dysfázií (N=16, střední míra závislosti r=0,69). U žáků s vývojovou dysfázií nebyly dle pohlaví zjištěny významné rozdíly ve znalosti grafémů malých písmen (p=0,61). Dívky s vývojovou dysfázií (N=6) měly nižší znalost grafémů velkých psacích písmen než chlapci (N=10) s vývojovou dysfázií (p=0,03).

  • Název v anglickém jazyce

    Written dictation of small and big letters among 1st-grade pupils at primary school and primary school of logopedic type with a focus on the results of pupils with specific language impairment

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the research was to investigate the written dictation of small and capital letters in a selected sample of the 1 st-grade pupils at a primary school of logopedic type (ZŠL) and at an ordinary primary school (ZŠ). The author examined 46 pupils,13 of whom were from the primary school of speech therapy, 12 from a primary school for pupils with specific learning disorders and 21 pupils with typical language development from ordinary elementary school. Results: Students from the ZŠL (N = 25) achieved an average score of 27.12 points out of a total of 35 points in the small-letter dictation, and of 20.52 out of 34 points in the big-letter dictation. Primary school pupils (N = 21) had an average score of 30.95 out of 35 points in the small-letter dictation, 27.29 out of 34 points in the big-letter dictation. Conclusions: The pupils at ZŠ reached a statistically significantly better result than the pupils from the ZŠL (p = 0,0044; p = 0,0007) in both small and big-letter dictations. There is a significant relationship between the scores in the dictations of small and big letters among pupils without specific language impairment (N = 30, high level of dependence r = 0.90) and among pupils with specific language impairment (N = 16, medium level of dependency r = 0.69). In pupils with specific language impairment (SLI), significant differences in the knowledge of graphemes of small letters were not found by gender (p = 0.61). Girls with SLI (N = 6) had less knowledge of graphemes of big written letters than boys (N = 10) with SLI (p = 0.03).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    37-54

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus