Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73585365" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73585365 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem výzkumu bylo vyšetřit diktát malých a velkých písmen u vybraného vzorku žáků 1. ročníků základní školy logopedického typu (dále též ZŠL) a žáků základní školy (dále též ZŠ). Autorka vyšetřila 46 žáků, z toho 13 ze základní školy logopedické, 12 ze základní školy pro žáky se specifickými poruchami učení a 21 žáků s typickým vývojem jazyka ze ZŠ. Výsledky: Žáci ze ZŠL (N=25) dosáhli průměrného skóre v diktátu malých písmen 27,12 z celkového počtu 35 bodů, v diktátu velkých písmen 20,52 z 34 bodů. Žáci ze ZŠ (N=21) měli průměrné skóre v diktátu malých písmen 30,95 z 35 bodů, v diktátu velkých písmen 27,29 z 34 bodů. Závěry: Žáci na ZŠ dosáhli v diktátu malých i velkých písmen statisticky významně lepšího výsledku než žáci ze ZŠL (p=0,0044; p=0,0007). Mezi skóre v diktátu malých a velkých písmen existuje významný vztah u žáků bez vývojové dysfázie (N=30, vysoká míra závislosti r=0,90) i u žáků s vývojovou dysfázií (N=16, střední míra závislosti r=0,69). U žáků s vývojovou dysfázií nebyly dle pohlaví zjištěny významné rozdíly ve znalosti grafémů malých písmen (p=0,61). Dívky s vývojovou dysfázií (N=6) měly nižší znalost grafémů velkých psacích písmen než chlapci (N=10) s vývojovou dysfázií (p=0,03).
Název v anglickém jazyce
Written dictation of small and big letters among 1st-grade pupils at primary school and primary school of logopedic type with a focus on the results of pupils with specific language impairment
Popis výsledku anglicky
The aim of the research was to investigate the written dictation of small and capital letters in a selected sample of the 1 st-grade pupils at a primary school of logopedic type (ZŠL) and at an ordinary primary school (ZŠ). The author examined 46 pupils,13 of whom were from the primary school of speech therapy, 12 from a primary school for pupils with specific learning disorders and 21 pupils with typical language development from ordinary elementary school. Results: Students from the ZŠL (N = 25) achieved an average score of 27.12 points out of a total of 35 points in the small-letter dictation, and of 20.52 out of 34 points in the big-letter dictation. Primary school pupils (N = 21) had an average score of 30.95 out of 35 points in the small-letter dictation, 27.29 out of 34 points in the big-letter dictation. Conclusions: The pupils at ZŠ reached a statistically significantly better result than the pupils from the ZŠL (p = 0,0044; p = 0,0007) in both small and big-letter dictations. There is a significant relationship between the scores in the dictations of small and big letters among pupils without specific language impairment (N = 30, high level of dependence r = 0.90) and among pupils with specific language impairment (N = 16, medium level of dependency r = 0.69). In pupils with specific language impairment (SLI), significant differences in the knowledge of graphemes of small letters were not found by gender (p = 0.61). Girls with SLI (N = 6) had less knowledge of graphemes of big written letters than boys (N = 10) with SLI (p = 0.03).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
37-54
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—