Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Efekt copingových strategií na šikanu na pracovišti u učitelů základních škol

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73599626" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73599626 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://e-pedagogium.upol.cz/magno/epd/2019/mn1.php" target="_blank" >https://e-pedagogium.upol.cz/magno/epd/2019/mn1.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2019.002" target="_blank" >10.5507/epd.2019.002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Efekt copingových strategií na šikanu na pracovišti u učitelů základních škol

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stres je v učitelské profesi důležité téma. Je úzce spjat s pracovní zátěží, nedostatkem učitelů, nevhodnými copingovými strategiemi a vysokou fl uktuací zaměstnanců. Významný nárůst stresu u učitelů základních škol vede k vysokému riziku výskytu šikany na pracovišti. Jednou z možností prevence je nalézt vhodné strategie zvládání stresu. Cílem výzkumu bylo zjistit vztah mezi copingovými strategiemi a oběťmi šikany na pracovišti v České republice. Byla použita dotazníková baterie sestávající z dotazníků NAQ-R (Negative Acts Questionnaire-Revised), vyhodnocující prevalenci a formy šikany na pracovišti a standardizovaného dotazníku OSI-R (Inventář pracovního stresu), který vyhodnocuje emoční a kognitivní strategie zvládání stresu a strategie řešení (osobní zdroje pro zvládnutí stresu). Výzkumný vzorek sestával z 464 učitelů základních škol, z toho 67 mužů a 388 žen. Existence významného negativního vztahu byla potvrzena mezi oběťmi šikany na pracovišti a všemi sledovanými strategiemi vyrovnávání: sociální podpora, relaxace, péče o sebe a racionální / kognitivní zvládání.

  • Název v anglickém jazyce

    The Effect of Coping Strategies on Workplace Bullying In Elementary School Teachers

  • Popis výsledku anglicky

    Stress is a major problem in the teaching profession. It is related to work overload, lack of teaching staff , lack of coping strategies and a high staff turnover. Rapid increases of stress in elementary school teachers results in a high risk of workplace bullying. One of the options for prevention is to fi nd suitable coping strategies. The research objective of this study was to determine the relationship between coping strategies and the victims of bullying in the workplace in the Czech Republic. Two questionnaires were used consisting of: NAQ-R questionnaires (Negative Acts Questionnaire- Revised) which evaluates the prevalence and forms of workplace bullying, and a standardized OSI-R questionnaire (Occupational Stress Inventory-Revised) which evaluates the emotional impact, cognitive stress management and the utilised coping strategies (personal resources for coping with stress). The research sample consisted of 464 elementary school teachers, of whom 67 were men and 388 were women. The existence of a signifi cantly negative relationship was confi rmed between the victims of workplace bullying and all coping strategies monitored – social support, relaxation, self-care, and cognitive coping.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice

  • ISSN

    1213-7758

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    14-25

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus