Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73602447" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73602447 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/20:10415280

  • Výsledek na webu

    <a href="https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/286-jezyk-ojczysty-w-edukacji-szkolnej-w-polsce-czechach-i-na-slowacji" target="_blank" >https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/286-jezyk-ojczysty-w-edukacji-szkolnej-w-polsce-czechach-i-na-slowacji</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá propojením stylistiky a didaktiky; reflektuje zpracování stylistického učiva v učebnicích českého jazyka pro střední školy a pohlíží na něj prizmatem komunikačního paradigmatu a statického/dynamického pojetí komunikátu. Hlavním cílem výuky mateřštiny je formovat komunikačně kompetentního jedince, který dokáže jazyk užívat efektivně s ohledem na komunikační situaci a komunikační záměr. Praxe ovšem ukazuje, že učebnice a státní maturitní zkouška k tomuto cíli nesměřují příliš efektivně. Autoři studie nejprve analyzují očekávané výstupy pro předmět český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia z hlediska statického a dynamického pojetí komunikátu. Dále hledají, jak se výstupy projektují do Katalogu požadavků k maturitní zkoušce. Následně se věnují stylistickému učivu v učebnicích českého jazyka pro SŠ, kde zjišťují mj. následující problémy: Málo pozornosti věnované běžné každodenní komunikaci, rozpor mezi stylistickou teorií a didaktickou aplikací u některých slohových útvarů, nedostatek aktuálních komunikačních kontextů (např. elektronická komunikace, multimodální texty), nerespektování komunikační funkce textů, nedostatečné reflektování jednotlivých složek komunikační situace a chybějící vztah mezi lokucí, ilokucí a perlokucí.

  • Název v anglickém jazyce

    Stylictics and Didactics: New Challenges for L1 Teaching

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter focuses on the issue of stylistics and its didactic applications in L1 teaching (using Czech as an example). The chapter presents a scrutiny of the inputs, processes and outputs of L1 education in Czech upper-secondary school, i.e. the curriculum (the inputs), textbooks (the processes) and the requirements of the standardized examinations (the outputs). The basic viewpoint for the study is the notion of the static and dynamic approach to the text. The chapter places two main solutions to the problems stated: (1) L1 education should implement the full spectrum of communication factors when working with texts. Texts should be understood as complex entities that are formed by a combination of various agents. (2) L1 education should follow the interactivity of the communication process, i.e. the relation between illocution, locution and perlocution.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji

  • ISBN

    978-83-7431-645-3

  • Počet stran výsledku

    42

  • Strana od-do

    110-151

  • Počet stran knihy

    214

  • Název nakladatele

    Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku

  • Místo vydání

    Białystok

  • Kód UT WoS kapitoly