Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73602447" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73602447 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/20:10415280
Výsledek na webu
<a href="https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/286-jezyk-ojczysty-w-edukacji-szkolnej-w-polsce-czechach-i-na-slowacji" target="_blank" >https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/286-jezyk-ojczysty-w-edukacji-szkolnej-w-polsce-czechach-i-na-slowacji</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá propojením stylistiky a didaktiky; reflektuje zpracování stylistického učiva v učebnicích českého jazyka pro střední školy a pohlíží na něj prizmatem komunikačního paradigmatu a statického/dynamického pojetí komunikátu. Hlavním cílem výuky mateřštiny je formovat komunikačně kompetentního jedince, který dokáže jazyk užívat efektivně s ohledem na komunikační situaci a komunikační záměr. Praxe ovšem ukazuje, že učebnice a státní maturitní zkouška k tomuto cíli nesměřují příliš efektivně. Autoři studie nejprve analyzují očekávané výstupy pro předmět český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia z hlediska statického a dynamického pojetí komunikátu. Dále hledají, jak se výstupy projektují do Katalogu požadavků k maturitní zkoušce. Následně se věnují stylistickému učivu v učebnicích českého jazyka pro SŠ, kde zjišťují mj. následující problémy: Málo pozornosti věnované běžné každodenní komunikaci, rozpor mezi stylistickou teorií a didaktickou aplikací u některých slohových útvarů, nedostatek aktuálních komunikačních kontextů (např. elektronická komunikace, multimodální texty), nerespektování komunikační funkce textů, nedostatečné reflektování jednotlivých složek komunikační situace a chybějící vztah mezi lokucí, ilokucí a perlokucí.
Název v anglickém jazyce
Stylictics and Didactics: New Challenges for L1 Teaching
Popis výsledku anglicky
The chapter focuses on the issue of stylistics and its didactic applications in L1 teaching (using Czech as an example). The chapter presents a scrutiny of the inputs, processes and outputs of L1 education in Czech upper-secondary school, i.e. the curriculum (the inputs), textbooks (the processes) and the requirements of the standardized examinations (the outputs). The basic viewpoint for the study is the notion of the static and dynamic approach to the text. The chapter places two main solutions to the problems stated: (1) L1 education should implement the full spectrum of communication factors when working with texts. Texts should be understood as complex entities that are formed by a combination of various agents. (2) L1 education should follow the interactivity of the communication process, i.e. the relation between illocution, locution and perlocution.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji
ISBN
978-83-7431-645-3
Počet stran výsledku
42
Strana od-do
110-151
Počet stran knihy
214
Název nakladatele
Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Místo vydání
Białystok
Kód UT WoS kapitoly
—