Výchova dívek v Čechách a na Moravě - Školství v 19. století genderovou perspektivou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73603567" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73603567 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333183453" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333183453</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výchova dívek v Čechách a na Moravě - Školství v 19. století genderovou perspektivou
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná publikace s názvem Výchova dívek v Čechách a na Moravě – Školství v 19. století genderovou perspektivou přináší nový a originální pohled na dívčí vzdělávání, odlišný od dosavadní historiografie. Obecně známá témata jsou v tomto případě uchopena v rámci genderového přístupu s použitím metody diskursivní analýzy, díky čemuž jsou objeveny opomíjené aspekty dívčího vzdělávání, a tak vyvráceny doposud platné feministické závěry o „nevzdělanosti“ českých dívek. Zásadní změnou je zejména spojení pedagogického a historického přístupu k objasnění základních podmínek vzdělanosti dívek, tedy cíle (účelu) vzdělávání v kontextu institucionalizace obecného rakouského školství 19. století, obsahové (ne)diferenciace a potažmo praktického uplatnění v běžném životě. V praxi tak dochází k propojování institucionalizace dívčího vzdělávání s kontextem proměn ženské role, tedy k narušení dominantního diskursu ženy jako manželky, matky a hospodyně.
Název v anglickém jazyce
Education of Girls in Bohemia and Moravia - Schooling of the 19th Century from a Gender Perspective
Popis výsledku anglicky
The presented publication, entitled Education of Girls in Bohemia and Moravia – Schooling of the 19th century from a Gender Perspective, brings a new and original view of girls’ education, different from the one presented by current historiography. In this book, well- -known topics are processed within the framework of a gender approach, using the method of discourse analysis, which reveals omitted aspects of girls’ education, thus disproving the hitherto valid feminist conclusions about the Czech girls’ lack of education. A fundamental change lies especially in the combination of pedagogical and historical approach, aiming to clarify the basic conditions of education, i.e. the goal (purpose) of education in the context of institutionalization of general education in the Austrian Empire during the 19th century, content (non)differentiation and hence practical application in everyday life. In practice, therefore, the institutionalization of girls’ education gets linked to the context of changes in the female role, i.e. the disruption of the dominant discourse of a woman as wife, mother and housewife.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-271-1292-0
Počet stran knihy
200
Název nakladatele
Grada
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—