Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Závislost na internetu, počítačových hrách a on-line komunikaci u studentů učitelských studijních programů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73606278" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73606278 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333186164" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333186164</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Závislost na internetu, počítačových hrách a on-line komunikaci u studentů učitelských studijních programů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek popisuje výsledky výzkumu, který zjišťoval míru závislosti na internetu, PC hrách a online komunikaci u studentů učitelství. Jako první výzkumná metoda pro posouzení závislosti na internetu byl použit přeložený, v zahraničí standardizovaný, dotazník CIAS. Jako druhá metoda k identifikaci závislostního chování studentů, ve vztahu ke hraní počítačových her, byl použit vlastní dotazník. Výzkumný vzorek činilo 226 studentů učitelských studijních programů různého zaměření. Bylo zjištěno, že závislost na internetu se objevuje u cca 3,1 % všech studentů. Vyšší závislost na internetu se objevuje u mužů (skóre 44) než u žen (40) a mladších studentů do 30 let (42) než u starších studentů (37) nad 30 let. Rozdíl je v obou případech statisticky významný (p = 0,05; p = 0,003). Závislost na počítačových hrách je vyšší u mužů než u žen (p &lt; 0,001) a nezávisí na věku studentů (p = 0,64). Studenti technického a informatického zaměření přitom nevykazují vyšší závislost na internetu oproti studentům jiného zaměření (p = 0,21), avšak jsou více závislí na hraní počítačových her (p &lt; 0,001) než studenti jiných zaměření. V délce on-line aktivit v závislosti na pohlaví byl zjištěn významný rozdíl jen v délce denní komunikace pomocí mobilu (volání, SMS, chat), kdy ženy touto aktivitou tráví 126 minut denně oproti 70 minutám u mužů. V délce on-line aktivit v závislosti na věku byl zjištěn významný rozdíl v délce aktivit na sociálních sítích, v délce komunikace pomocí mobilu (volání, SMS, chat) a délkou využívání internetu mimo školní potřeby, kdy mladší studenti do 30 let tráví těmito aktivitami statisticky významně více času než studenti starší 30 let.

  • Název v anglickém jazyce

    Addiction to Internet, Computer Games and Online Communication of Students of Teacher Studies Programs

  • Popis výsledku anglicky

    This paper describes the results of a research study that examined the degree of addiction to the internet, computer games and online communication tools among the students of teacher training courses. The first research method was the translated version of the international standardized CIAS scale designed for the assessment of internet addiction. The other research instrument was designed by the authors of the study and analysed the students’ addictive behaviour in relation to playing computer games. The research sample consisted of 226 students of teacher training courses of various specializations. Internet addiction was observed in 3.1 % of all the students. A higher degree of internet addiction was observed among men (score 44) compared with women (score 40) and in younger students up to 30 years of age (score 42) compared with older students over 30 years of age (score 37). The difference was statistically significant in both cases (p = 0.05; p = 0.003). Computer game addiction was higher in men than in women (p &lt; 0.001) and was independent of the students’ age (p = 0.64). The students of technical and computer science did not show higher internet addiction compared with the students of other specializations (p = 0.21) but they were more addicted to playing computer games (p &lt; 0.001) than the students of other specializations. A significant difference was observed in the length of online activities depending on the students’ gender only in the length of daily mobile communication (calls, text, chat), where women spent 126 minutes a day compared with 70 minutes for men. In terms of the length of online activities by age, a significant difference was observed in the length of social networking, mobile communication (calls, text, chat) and internet use for purposes other than school requirements. The students up to 30 years of age spent statistically significantly more time on these activities than the students over 30 years of age.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník konference Didinfo 2020

  • ISBN

    978-80-7494-532-8

  • ISSN

    2454-051X

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    87-96

  • Název nakladatele

    Technická univerzita v Liberci

  • Místo vydání

    Liberec

  • Místo konání akce

    Liberec

  • Datum konání akce

    12. 2. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku