Přístup učitelů informatiky ke koncepci informatického myšlení a implementaci jeho rozvoje na základních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73608171" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73608171 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://jtie.upol.cz/getrevsrc.php?identification=60de049da28dd&mag=jti&raid=212&type=fin&ver=2" target="_blank" >https://jtie.upol.cz/getrevsrc.php?identification=60de049da28dd&mag=jti&raid=212&type=fin&ver=2</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2021.015" target="_blank" >10.5507/jtie.2021.015</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přístup učitelů informatiky ke koncepci informatického myšlení a implementaci jeho rozvoje na základních školách
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci modernizace školství Česká republika po vzoru mnoha zahraničních zemí, zavádí do škol revidovanou podobu RVP, která obsahuje novou vzdělávací oblast „Informatika.“ Tato revize proběhla na koncem ledna 2021 a zaměřuje se především na implementaci rozvoje informatického myšlení a porozumění základním principům digitálních technologií. Vymezení pojmu informatické myšlení je přitom nadále předmětem akademických diskusí, naskýtá se tedy otázka, jakým způsobem budou školy jeho rozvoj implementovat. Článek analyzuje reakce učitelů na tuto revizi v kontextu výzkumu zaměřujícího se na přístup pedagogů základních škol a nižšího stupně středních škol k vlastní koncepci informatického myšlení. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že u učitelů převládá tendence v rámci rozvoje informatického myšlení akcentovat u žáků schopnost práce s daty, jejich sběru a analýzy. Tato oblast byla následována rozvojem algoritmického myšlení, konkrétně formulací problémů pro strojové řešení a následně koncepty, které se týkaly reprezentace. Tyto tendence jsou pozorovatelné i v přístupu učitelů k revizi RVP.
Název v anglickém jazyce
Computer science teachers' approach to the concept of computational thinking and the implementation of its development in primary schools
Popis výsledku anglicky
As part of the modernization of education, the Czech Republic, following the example of many foreign countries, is introducing a revised form of the RVP into schools, which includes a new educational area "Informatics." This revision took place at the end of January 2021 and focuses primarily on the implementation of the development of computational thinking and understanding of the basic principles of digital technologies. While the definition of computational thinking continues to be the subject of academic debate, the question arises as to how schools will implement its development. This paper analyses teachers' reactions to this revision in the context of research focusing on primary and lower secondary school teachers' attitudes towards the self-concept of computational thinking. The research found that the prevailing tendency among teachers is to emphasize students' ability to work with, collect and analyze data as part of the development of computational thinking. This area was followed by the development of algorithmic thinking, specifically the formulation of problems for machine solution and then concepts related to representation. These tendencies are also observable in the teachers' approach to the revision of the RVP.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
9-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—