Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Přístup učitelů informatiky ke koncepci informatického myšlení a implementaci jeho rozvoje na základních školách

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73608171" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73608171 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://jtie.upol.cz/getrevsrc.php?identification=60de049da28dd&mag=jti&raid=212&type=fin&ver=2" target="_blank" >https://jtie.upol.cz/getrevsrc.php?identification=60de049da28dd&mag=jti&raid=212&type=fin&ver=2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2021.015" target="_blank" >10.5507/jtie.2021.015</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Přístup učitelů informatiky ke koncepci informatického myšlení a implementaci jeho rozvoje na základních školách

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V rámci modernizace školství Česká republika po vzoru mnoha zahraničních zemí, zavádí do škol revidovanou podobu RVP, která obsahuje novou vzdělávací oblast „Informatika.“ Tato revize proběhla na koncem ledna 2021 a zaměřuje se především na implementaci rozvoje informatického myšlení a porozumění základním principům digitálních technologií. Vymezení pojmu informatické myšlení je přitom nadále předmětem akademických diskusí, naskýtá se tedy otázka, jakým způsobem budou školy jeho rozvoj implementovat. Článek analyzuje reakce učitelů na tuto revizi v kontextu výzkumu zaměřujícího se na přístup pedagogů základních škol a nižšího stupně středních škol k vlastní koncepci informatického myšlení. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že u učitelů převládá tendence v rámci rozvoje informatického myšlení akcentovat u žáků schopnost práce s daty, jejich sběru a analýzy. Tato oblast byla následována rozvojem algoritmického myšlení, konkrétně formulací problémů pro strojové řešení a následně koncepty, které se týkaly reprezentace. Tyto tendence jsou pozorovatelné i v přístupu učitelů k revizi RVP.

  • Název v anglickém jazyce

    Computer science teachers' approach to the concept of computational thinking and the implementation of its development in primary schools

  • Popis výsledku anglicky

    As part of the modernization of education, the Czech Republic, following the example of many foreign countries, is introducing a revised form of the RVP into schools, which includes a new educational area &quot;Informatics.&quot; This revision took place at the end of January 2021 and focuses primarily on the implementation of the development of computational thinking and understanding of the basic principles of digital technologies. While the definition of computational thinking continues to be the subject of academic debate, the question arises as to how schools will implement its development. This paper analyses teachers&apos; reactions to this revision in the context of research focusing on primary and lower secondary school teachers&apos; attitudes towards the self-concept of computational thinking. The research found that the prevailing tendency among teachers is to emphasize students&apos; ability to work with, collect and analyze data as part of the development of computational thinking. This area was followed by the development of algorithmic thinking, specifically the formulation of problems for machine solution and then concepts related to representation. These tendencies are also observable in the teachers&apos; approach to the revision of the RVP.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Technology and Information Education

  • ISSN

    1803-537X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    9-21

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus