Výuka v přírodě: módní hit či smysluplná výuka?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73610388" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73610388 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/1397" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/1397</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka v přírodě: módní hit či smysluplná výuka?
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá společensky frekventovaným tématem, paralelním k probíhající odborné diskusi, a to výukou přírodopisu na druhém stupni základní školy v terénu, v přírodě. Cílem v této studii bylo zjistit vztah učitelů a žáků k této výuce. Jde o reakci na problém vzniklý direktivním nařízením vedení (některých) škol vyučovat přírodopis mimo třídu, venku, což není vždy v souladu s učitelovým pojetím výuky. Do kvalitativního výzkumu se zapojilo dvacet devět učitelů přírodopisu z dvaceti sedmi základních škol, a třicet osm žáků ze dvou tříd různých škol. Sběr dat byl realizován metodou autonomního psaní, kdy jedinec popisuje i hodnotí svou zkušenost bez zásahu badatele, a doplňkově prostřednictvím rozhovorů na dané téma. Výzkum probíhal v přirozeném prostředí, v praxi škol. Data jsou výsledkem subjektivní reflexe jednotlivců a byla podrobena interpretativní fenomenologické analýze, texty děleny na smysluplné významové jednotky a ty pak seskupovány, a v nich byly vyhledávány opakující se vzorce. Následná interpretace byla realizována v rámci spolupráce respondentů a badatele přístupem collaborative accounts. Z výzkumu vyplynulo, že výuka přírodopisu v přírodě dává zúčastněným vyučujícím i žákům smysl pouze v případě, že se s ní ztotožní a jsou na ni připraveni, že je zvládnuta nejen odborně obsahově, ale také organizačně.
Název v anglickém jazyce
Teaching in nature: a fashion hit or meaningful teaching?
Popis výsledku anglicky
The study deals with a socially frequented topic, parallel to the ongoing professional discussion, namely the teaching of natural sciences at the second stage of primary school in the field, in nature. Our goal in this study is to find out the opinions of teachers and students on this teaching. Twenty-nine science teachers from twenty-seven primary schools and thirty-eight pupils from two classes at different schools took part in the qualitative research. Data collection took place using the method of autonomous writing, where the individual describes and evaluates their experience without the intervention of the researcher and, in addition, interviews on the topic. The research took place in a natural environment, in the practice of schools. The data are the result of subjective reflection of individuals and were processed by content analysis and coded, the texts are divided into meaning units and these are then grouped into categories. Subsequent interpretation was realized within the cooperation of respondents and researchers using the collaborative accounts approach. The research showed that the teaching of natural sciences in nature makes sense to the participating teachers and students only if they identify with it and are prepared for it, that it is managed not only professionally in terms of content, but also in terms of organization.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogicka orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
144-157
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—