Provází nástup dětí do první třídy základní školy výrazný pokles jejich pohybové aktivity?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F07%3A00005116" target="_blank" >RIV/61989592:15510/07:00005116 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Provází nástup dětí do první třídy základní školy výrazný pokles jejich pohybové aktivity?
Popis výsledku v původním jazyce
Přestup dětí z mateřské do základní školy je provázen řadou zásadních změn v jejich životním stylu. Hlavním cílem longitudinálního sledování je zachytit změny v pohybové aktivitě (dále PA) dětí po nástupu do první třídy základní školy a poukázat na pohybově nejproblémovější části školního týdne. Týdenní PA byla monitorována pedometrem Yamax, akcelerometrem Caltrac a individuálním záznamem a posuzována podle počtu kroků, aktivního energetického výdeje a doby trvání chůze a běhu. První etapu longitudinálního monitorování PA v mateřské škole a první třídě základní školy dokončilo 54 dětí (22 děvčat a 32 chlapců). Děvčata i chlapci v první třídě základní školy vykazují výrazně nižší (p=0,0002) denní počet kroků v pracovních i víkendových dnech než v mateřské škole. Při nástupu do první třídy základní školy došlo k dvojnásobnému snížení doby každodenní chůze a běhu (p=0,008). Pokles PA v pracovních dnech není patrný ve volném čase, ale především za dobu trávenou ve škole (p=0,0007). Pohybov
Název v anglickém jazyce
Is the commencement of school attendance associated with a significant decline in physical activity of children?
Popis výsledku anglicky
Children's transition from kindergarten to elementary school is accompanied by numerous changes in their lifestyle. The major aim of the longitudinal study was to identify the changes in physical activity (hereafter PA) of children upon the onset of their school attendance in the first grade and to determine the parts of the week when children are the least active. Weekly PA was monitored using the Yamax pedometer, Caltrac accelerometer and the data were recorded into individual record sheets. The chldren's physical activity was assessed based on the number of steps, active energy expenditure, and the time spent walking and running. The first stage of the longitudinal PA monitoring in kindergarten and in the first grade at elementary school was completed by 54 children (22 girls and 32 boys). Both girls and boys in first grade at elementary school show significantly lower (p=0,0002) number of steps on weekdays and at weekends than in kindergarten. The daily amount of time the children
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Medicina sportiva Bohemica et Slovaca
ISSN
1210-5481
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
78-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—