Nástup dětí do první třídy základní školy z pohledu pohybové aktivity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F08%3A00006236" target="_blank" >RIV/61989592:15510/08:00006236 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nástup dětí do první třídy základní školy z pohledu pohybové aktivity
Popis výsledku v původním jazyce
Nástup dětí do první třídy základní školy je provázen řadou biopsychosociálních změn v jejich životě. Cílem této studie je zachytit změny v pohybové aktivitě (PA) dětí po jejich nástupu do první třídy základní školy a dále najít pohybově slabé části školního týdne. PA 88 dětí (42 děvčat a 46 chlapců) byla opakovaně, v mateřské a v první třídě základní školy, monitorována akcelerometrem Caltrac a pedometrem Yamax po dobu jednoho týdne, včetně obou víkendových dnů. PA byla hodnocena na základě aktivního energetického výdeje (AEE ? kcal?kg-1?den-1) z akcelerometru Caltrac a denního počtu kroků z pedometru Yamax. AEE a denní počet kroků u předškolních dětí je v pracovních i víkendových dnech výrazně vyšší (p<0,0001) než po nástupu do první třídy základní školy. Pokles PA v pracovních dnech není patrný ve volném čase, ale za dobu trávenou ve škole (p<0,0001). Nejvýraznější úbytek PA u děvčat (-35 min?den-1) i chlapců (-30 min?den-1) nacházíme v době každodenní chůze (p<0,0001). Pohybově sla
Název v anglickém jazyce
The commencement of children to first-grade of elementary school from viewpoint of physical activity
Popis výsledku anglicky
Children?s transition from kindergarten to elementary school is accompanied by numerous biological, psychical and social related changes in their life. The main aim of the longitudinal study was to identify the changes in physical activity (hereafter PA)of children upon the onset of their school attendance in the first grade and to find out the "physically weak" parts of the week when children are the least active. 88 children (42 girls and 46 boys) were repeatedly monitored using the Caltrac accelerometer and the Yamax pedometer whole week (including both weekend days) in kindergarten and in the first grade at elementary school. PA was assessed based on the active energy expenditure (AEE ? kcal?kg-1?day-1) from Caltrac accelerometer and the number ofsteps from Yamax pedometer. AEE and number of steps in preschool children are significantly higher (p<0.0001) than in first grade of elementary school. On weekdays, the decline of PA is significant mainly during school time rather than l
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Medicina sportiva Bohemica et Slovaca
ISSN
1210-5481
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—