Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Temperature dependent kinematic viscosity of different types of engine oil

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43210%2F09%3A00142409" target="_blank" >RIV/62156489:43210/09:00142409 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Temperature dependent kinematic viscosity of different types of engine oil

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The objective of this study is to measure how the viscosity of engine oil changes with temperature. Six different commercially distributed engine oils (primarily intended for motorcycle engines) of 10W--40 viscosity grade have been evaluated. Four of theoils were of synthetic type, two of semi--synthetic type. All oils have been assumed to be Newtonian fluids, thus flow curves have not been determined. Oils have been cooled to below zero temperatures and under controlled temperature regulation, kinematic viscosity (mm2/s) have been measured in the range of --5 °C and +115 °C. Anton Paar digital viscometer with concentric cylinders geometry has been used. In accordance with expected behavior, kinematic viscosity of all oils was decreasing with increasing temperature. Viscosity was found to be independent on oil's density. Temperature dependence has been modeled using several mathematical models -- Vogel equation, Arrhenius equation, polynomial, and Gaussian equation. The best match bet

  • Název v anglickém jazyce

    Temperature dependent kinematic viscosity of different types of engine oil

  • Popis výsledku anglicky

    The objective of this study is to measure how the viscosity of engine oil changes with temperature. Six different commercially distributed engine oils (primarily intended for motorcycle engines) of 10W--40 viscosity grade have been evaluated. Four of theoils were of synthetic type, two of semi--synthetic type. All oils have been assumed to be Newtonian fluids, thus flow curves have not been determined. Oils have been cooled to below zero temperatures and under controlled temperature regulation, kinematic viscosity (mm2/s) have been measured in the range of --5 °C and +115 °C. Anton Paar digital viscometer with concentric cylinders geometry has been used. In accordance with expected behavior, kinematic viscosity of all oils was decreasing with increasing temperature. Viscosity was found to be independent on oil's density. Temperature dependence has been modeled using several mathematical models -- Vogel equation, Arrhenius equation, polynomial, and Gaussian equation. The best match bet

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    GB - Zemědělské stroje a stavby

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/OC%20191" target="_blank" >OC 191: Doprava v zemědělství a její dopad na životní prostředí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis : Acta of Mendel University of agriculture and forestry Brno = Acta Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně

  • ISSN

    1211-8516

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    LVII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus