Teplotní závislost kinematické viskozity nových a použitých motorových olejů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43210%2F10%3A00164806" target="_blank" >RIV/62156489:43210/10:00164806 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://mnet.mendelu.cz/mendelnet2010/mendelnet_2010_fulltext.pdf" target="_blank" >https://mnet.mendelu.cz/mendelnet2010/mendelnet_2010_fulltext.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teplotní závislost kinematické viskozity nových a použitých motorových olejů
Popis výsledku v původním jazyce
Tato práce se zabývá závislostí kinematické viskozity na teplotě. Měřeny byly vzorky šesti nových (nepoužitých) motorových olejů a dvou motorových olejů použitých, v obou případech s viskozitním indexem 10W40. Použité motorové oleje jsou určeny pro čtyřdobé motocyklové motory. Tokové křivky olejů nebyly sestavovány, jelikož (v souladu s literaturou a vlastním měřením) oleje byly považovány za newtonskou kapalinu. Oleje byly zchlazeny na teploty pod 0 a dále u nich byla v řízených teplotních podmínkách stanovena kinematická viskozita v rozsahu teplot -5 až +115 . K měření byl použit digitální rotační viskozimetr Anton Paar DV3-P. V souladu s očekáváním u všech olejů hodnota kinematické viskozity klesala se zvyšující se teplotou. Dále byla sledována závislost kinematické viskozity na hustotě motorových olejů. Teplotní závislost olejů byla modelována pomocí několika matematických modelů -- Vogelův vztah, Arrhéniův vztah, polynom 6. stupně a Gaussova modelu. Navržené modely mohou být použi
Název v anglickém jazyce
Temperature dependent kinematic viscosity of new and used engine oil
Popis výsledku anglicky
The objective of this study is to measure how the viscosity of engine oil changes with temperature. Six different commercially distributed new engine oils and two used engine oils (primarily intended for motorcycle engines) of 10W40 viscosity grade havebeen evaluated. All oils have been assumed to be Newtonian fluids, thus flow curves have not been determined. Oils have been cooled to below zero temperatures and under controlled temperature regulation, kinematic viscosity (mm2.s-1) have been measured in the range of -5 °C and +115 °C. Anton Paar digital viscometer with concentric cylinders geometry has been used. In accordance with expected behavior, kinematic viscosity of all oils was decreasing with increasing temperature. Viscosity was found to beindependent on oil's density. Temperature dependence has been modeled using several mathematical models -- Vogel equation, Arrhenius equation, polynomial, and Gaussian equation. Proposed models can be used for description and prediction o
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
MendelNet 2010 - Proceedings of International Ph.D. Students Conference
ISBN
978-80-7375-453-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
546-561
Název nakladatele
Mendelova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
24. 11. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
341786800070