Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Low-temperature behaviour of the engine oil

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43210%2F13%3A00210255" target="_blank" >RIV/62156489:43210/13:00210255 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/actaun201361061763" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.11118/actaun201361061763</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/actaun201361061763" target="_blank" >10.11118/actaun201361061763</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Low-temperature behaviour of the engine oil

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The behaviour of engine oil is very important. In this paper has been evaluated temperature dependence kinematic viscosity of engine oils in the low temperatures. Five diff erent commercially distributed engine oils (primarily intended for automobile engines) with viscosity class 0W--40, 5W--40, 10W--40, 15W--40, and 20W--40 have been evaluated. The temperature dependence kinematic viscosity has been observed in the range of temperature from --15 °C to 15 °C (for all oils). Considerable temperature dependence kinematic viscosity was found and demonstrated in case of all samples, which is in accordance with theoretical assumptions and literature data. Mathematical models have been developed and tested. Temperature dependence dynamic viscosity has been modeled using a polynomials 3rd and 4th degree. The proposed models can be used for prediction of fl ow behaviour of oils. With monitoring and evaluating we can prevent technical and economic losses.

  • Název v anglickém jazyce

    Low-temperature behaviour of the engine oil

  • Popis výsledku anglicky

    The behaviour of engine oil is very important. In this paper has been evaluated temperature dependence kinematic viscosity of engine oils in the low temperatures. Five diff erent commercially distributed engine oils (primarily intended for automobile engines) with viscosity class 0W--40, 5W--40, 10W--40, 15W--40, and 20W--40 have been evaluated. The temperature dependence kinematic viscosity has been observed in the range of temperature from --15 °C to 15 °C (for all oils). Considerable temperature dependence kinematic viscosity was found and demonstrated in case of all samples, which is in accordance with theoretical assumptions and literature data. Mathematical models have been developed and tested. Temperature dependence dynamic viscosity has been modeled using a polynomials 3rd and 4th degree. The proposed models can be used for prediction of fl ow behaviour of oils. With monitoring and evaluating we can prevent technical and economic losses.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis

  • ISSN

    1211-8516

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    61

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    1763-1767

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus