Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kinematic Viscosity of Four-stroke Engine Oils

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43210%2F12%3A00190051" target="_blank" >RIV/62156489:43210/12:00190051 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Kinematic Viscosity of Four-stroke Engine Oils

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Six different commercially distributed four-stroke motorcycle engine oils of 10W--40 viscosity class were evaluated. Two of the oils were of semi--synthetic type, four of synthetic type. All oils were assumed to be Newtonian fluids, thus flow curves werenot determined. Oils were cooled to below zero temperatures and under controlled temperature regulation kinematic viscosity (mm2.s-1) was measured in the range of --5°C and +115°C. Anton Paar digital viscometer with concentric cylinders geometry was used. In accordance with expected behavior, kinematic viscosity of all oils was decreasing with increasing temperature. Viscosity was found to be independent of oil density. Temperature dependence was modeled using several mathematical models: Vogel equation, Arrhenius equation, polynomial, and Gaussian equation. The best match between experimental and computed data was obtained for Gaussian equation (R2 =0.9993). Knowledge of viscosity behavior of an engine oil as a function of its tempera

  • Název v anglickém jazyce

    Kinematic Viscosity of Four-stroke Engine Oils

  • Popis výsledku anglicky

    Six different commercially distributed four-stroke motorcycle engine oils of 10W--40 viscosity class were evaluated. Two of the oils were of semi--synthetic type, four of synthetic type. All oils were assumed to be Newtonian fluids, thus flow curves werenot determined. Oils were cooled to below zero temperatures and under controlled temperature regulation kinematic viscosity (mm2.s-1) was measured in the range of --5°C and +115°C. Anton Paar digital viscometer with concentric cylinders geometry was used. In accordance with expected behavior, kinematic viscosity of all oils was decreasing with increasing temperature. Viscosity was found to be independent of oil density. Temperature dependence was modeled using several mathematical models: Vogel equation, Arrhenius equation, polynomial, and Gaussian equation. The best match between experimental and computed data was obtained for Gaussian equation (R2 =0.9993). Knowledge of viscosity behavior of an engine oil as a function of its tempera

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    BK - Mechanika tekutin

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of young scientists = Jaunuju Mokslininku Darbai

  • ISSN

    1648-8776

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    36

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    LT - Litevská republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    134-139

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus