Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Changes of engine oil flow properties during its life cycle

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43210%2F10%3A00159777" target="_blank" >RIV/62156489:43210/10:00159777 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Changes of engine oil flow properties during its life cycle

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The work is focused on quantification of influence of operation on flow properties of motorcycle engine oil. Three diff erent kinds of synthetic engine oil (MOTUL) were tested, namely unused oil, run-in oil (650 km after engine reboring) and regular engine oil (6200 km of motorcycle operation). The samples were frozen to below zero temperatures and kinematic viscosity was continuously monitored in the range of minus 5 °C and +115 °C. Consequently, the kinematic viscosity at reference temperatures of 0,40 and 100 °C was compared. Viscosity was measured by digital viscometer with concentric cylinders measuring geometry. The biggest diff erence occurred in case of lower temperatures where e.g. at 0 °C decrease to 29 % and 43 % of its original value was detected for used oil and run-in oil respectively. Flow behavior was modeled using several mathematical models --Arrhenius equation, exponential, and Gaussian equation. The best match between experimental and computed data was received in

  • Název v anglickém jazyce

    Changes of engine oil flow properties during its life cycle

  • Popis výsledku anglicky

    The work is focused on quantification of influence of operation on flow properties of motorcycle engine oil. Three diff erent kinds of synthetic engine oil (MOTUL) were tested, namely unused oil, run-in oil (650 km after engine reboring) and regular engine oil (6200 km of motorcycle operation). The samples were frozen to below zero temperatures and kinematic viscosity was continuously monitored in the range of minus 5 °C and +115 °C. Consequently, the kinematic viscosity at reference temperatures of 0,40 and 100 °C was compared. Viscosity was measured by digital viscometer with concentric cylinders measuring geometry. The biggest diff erence occurred in case of lower temperatures where e.g. at 0 °C decrease to 29 % and 43 % of its original value was detected for used oil and run-in oil respectively. Flow behavior was modeled using several mathematical models --Arrhenius equation, exponential, and Gaussian equation. The best match between experimental and computed data was received in

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    GB - Zemědělské stroje a stavby

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/OC%20191" target="_blank" >OC 191: Doprava v zemědělství a její dopad na životní prostředí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis : Acta of Mendel University of agriculture and forestry Brno = Acta Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně

  • ISSN

    1211-8516

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    58

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus