Pregraduální příprava budoucích učitelů ke zvládání komunikační ostýchavosti žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F23%3A43924620" target="_blank" >RIV/62156489:43670/23:43924620 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pregraduální příprava budoucích učitelů ke zvládání komunikační ostýchavosti žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá fenoménem komunikační ostýchavosti u žáků středních škol, které vyučují po absolutoriu svého studia učitelé připravovaní i naší univerzitou. Komunikační ostýchavost lze vnímat jako jednu z komunikačních bariér, které komplikují nejen samotný proces vzdělávání, ale odráží se i v akademické úspěšnosti žáků (prospěchu, spokojenosti se studiem). Tento jev je možné zkoumat u různých věkových skupin. Může jít o děti předškolního věku, žáky v základním, středoškolském vzdělávání, vysokoškoláky, dospělé i seniory. V poslední době se začíná objevovat více výzkumných šetření a sond, která se zmíněných témat dotýkají, což je pozitivní. Přestože se jedná v mnoha případech o méně rozsáhlá šetření, přináší velmi zajímavé informace, které je pak možné zařadit i jako jedno z témat do vzdělávání budoucích pedagogů středních škol. V našem příspěvku se pokusíme uvést několik zajímavých empirických sond, které se zabývají komunikační ostýchavostí žáků středních škol.
Název v anglickém jazyce
Undergraduate preparation of future teachers to manage students' communication shyness
Popis výsledku anglicky
Communication between students and teachers is the basis for a successful learning and education process. Despite much research, there are still uncovered areas. For example, the phenomenon of Communication Apprehension is not commonly and regularly observed in the Czech environment. At the moment, it seems to be receiving more attention abroad. Communication Apprehension must be seen as a topic related to several disciplines (e.g. psychology, sociology, rhetoric, speech therapy, inclusive pedagogy). The present paper focuses on the communication skills of two specific groups - university students (including already practicing teachers) of pedagogically oriented disciplines and secondary school students. Communication Apprehension is one of the communication barriers that negatively affects not only academic success (study results, grades, and achievement), but also has a significant impact on the individual's psyche in the areas of emotions, self-confidence, and stress resilience. In this paper, we present a few selected sub-researches and empirical probes that provide clear evidence that communication shyness is a pressing and timely issue. Evidence is provided by the data, where it appears that communication apprehension occurs to a high degree in both groups mentioned above.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Didakticko-odborové súvislosti pregraduálnej prípravy II.: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie Kuchárska kniha pre život
ISBN
978-80-8222-048-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
102-109
Název nakladatele
Vysoká škola DTI
Místo vydání
Dubnica nad Váhom
Místo konání akce
Dubnica nad Váhom
Datum konání akce
17. 10. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—