Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku: Pohled do konkrétních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F19%3A50015792" target="_blank" >RIV/62690094:18440/19:50015792 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku: Pohled do konkrétních škol
Popis výsledku v původním jazyce
Inkluze je v posledních letech jedním z nejdiskutovanějších témat nejen mezi pedagogy a rodiči, ale i mezi politiky. Zároveň je toto téma paradoxně málo probádané a postrádáme u něho kvalitní informace získané přímo ze školního prostředí. Tato kniha reaguje na tyto nedostatky a přináší informace, které v naší diskuzi dosud chyběly. Umožňuje čtenáři nahlédnout do konkrétních škol a ukazuje, jak základní škola stimuluje začlenění žáků do dětského kolektivu, anebo jak naopak přispívá k jejich vylučování. Všímá si toho, jak se k sobě žáci i žačky chovají a jaké skupinky vytvářejí. Tím oživuje diskuzi o fungování našeho vzdělávacího systému a poskytuje podněty k tolik potřebné inovaci učební praxe. Nikoli pouze slovem, nýbrž i jednoduchými grafickými schématy a ilustracemi, které přibližují čtenáři svět školní třídy. Kniha je určena akademickým odborníkům stejně jako všem pedagogům, studentům, rodičům a politikům, kterým na srdci leží vzdělávání našich dětí.
Název v anglickém jazyce
How Inclusive Education Succeeds and Fails in the Czech Republic and Slovakia: Comparison of Specific Primary Schools
Popis výsledku anglicky
This book gives an account of the life of children in the relatively harsh worlds of school classes. It provides new insights into education, social inequality and social inclusion/exclusion processes. Taking into account other similar research, it shows how the primary school contributes to the exclusion of pupils or, on the contrary, stimulates their inclusion into the children’s group. The monograph examines the dynamics of social marginality and dominance in educational settings. It explores social distance dynamics among pupils in elementary school, and its impact on their position in social hierarchy. The book focuses on social interaction in a group of children, and record the context in which the inclusion or exclusion of non-dominant identities take place. Special attention is paid to the role of schools in the process of boundary constructions. Larger framework of the research is integration, segregation and assimilation tendencies of school systems. This monograph is based upon long-term qualitative inductive and ethnographic fieldwork. The central method of my fieldwork is observation. To some extent, the research was conducted in the framework of Goffmanian interactionism. The data for this study have been collected over a period of ten months in twelve elementary schools located in various regions of the Czech Republic and Slovak Republic. The book is structured in four parts: (1) Introduction, referring to the aim and structure of the dissertation; (2) Methodology, presenting the research process, strategies and methods as well as data analysis, theoretical and methodological discussions, reflexivity and ethical aspects; (3) Elementary schools in the Czech and Slovak Republic, providing insights about children lives in elementary schools; (4) Conclusions, discussing situations within school walls, interrelations among various sociodemographic categories, and the process of social inclusion and exlusion in educational settings. The results draw attention to many aspects of social exclusion in educational institutions and point to the obstacles of educational process. The book takes an interdisciplinary approach and covers a wide range of phenomena. The text especially brings into dialogue various views on education, social inequality and interethnic relationship. Its major benefit is that it allows to measure the relevant institutional frameworks in which the teaching process takes place. The book is aimed at anthropologists, education specialists, teachers, policymakers, and the general public. It is complemented by numerous illustrations, giving the reader a better understanding of what is going on in the school environment.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7465-387-2
Počet stran knihy
322
Název nakladatele
P. Mervart
Místo vydání
Červený Kostelec
Kód UT WoS knihy
—