Hanba tvůrců a chvála hráče? O genderových stereotypech a subverzivním hraní digitálních her
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F22%3A50019351" target="_blank" >RIV/62690094:18440/22:50019351 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://genderonline.cz/artkey/gav-202201-0003_shame-on-the-creators-praise-for-the-players-on-gender-stereotypes-and-subversive-gaming-in-digital-games.php" target="_blank" >http://genderonline.cz/artkey/gav-202201-0003_shame-on-the-creators-praise-for-the-players-on-gender-stereotypes-and-subversive-gaming-in-digital-games.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/gav.2022.004" target="_blank" >10.13060/gav.2022.004</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hanba tvůrců a chvála hráče? O genderových stereotypech a subverzivním hraní digitálních her
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se na příkladu debaty o současné digitální hře Kingdom Come: Deliverance českého vývojářského studia Warhorse pokouší postihnout aktuální hodnotové posuny probíhající na poli herního průmyslu. Je reflektována kauza známá jako Gamergate, jež byla jedním z vrcholů boje o pojetí, reprezentaci a diverzitu ve hrách. Digitální hry již nadále nejsou preferenčním médiem toliko mladší generace mužů, ale hráči se rekrutují z obou pohlaví a z mnoha věkových skupin. Prostřednictvím genderové analýzy digitální hry a reflexe sporu o historickou autenticitu zobrazení, který kolem ní vznikl, poukazuje autor na problematické vztahování se k těžko uchopitelné historické pravdě. Digitální hra je považována za fiktivní dílo, jež utváří v rámci svého světa vlastní pravidla pravdivosti. Hry s otevřeným světem umožňují stále častěji potlačovat vůdčí úlohu vypravěče stvořeného designéry hry. Předpokládá se, že tato tendence bude i nadále posilovat. Spolu s tím bude nezbytné posílit roli vzdělávání a kritického přístupu k hernímu médiu.
Název v anglickém jazyce
Shame on the Creators, Praise for the Players? On Gender Stereotypes and Subversive Gaming in Digital Games
Popis výsledku anglicky
The article attempts to capture the current value shifts taking place in the game industry by looking at the debate on the contemporary digital game Kingdom Come: Deliverance by the Czech development studio Warhorse. For the purposes of contextualisation, the article also reflects on a case known as Gamergate, which served to highlight certain issues in the conception of games and questions about representation and diversity in games. Digital games are no longer the domain of young men alone as gamers now come from all genders and many age groups. Through a gender analysis of this digital game and a discussion/analysis of the controversy surrounding the historical authenticity of representation that has arisen around it, the article highlights the difficulties associated with trying to achieve historical accuracy. A digital game is considered a work of fiction that has its own rules of truthfulness within its own fictional universe. Increasingly, open-world games allow for the suppression of the leading role of the narrator that the game designers created. This tendency is only expected to grow stronger. The role of education and critical engagement with the game medium also need to be considered in the study of this issue.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gender a výzkum
ISSN
2570-6578
e-ISSN
2570-6586
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
32-56
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85139198416