Studium povrchových vrstev kolejnic mikroskopickými metodami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F05%3A00025900" target="_blank" >RIV/68081723:_____/05:00025900 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Microscopic investigation of surface layers on rails
Popis výsledku v původním jazyce
Reflection gamma-ray and conversion electron Mössbauer spectroscopy completed by optical, transmission electron and atomic force microscopy and microhardness measurements are applied in order to study the load and temperature driven changes in the phasecomposition and microstructure of rail specimens at the surface and in the bulk. It is shown that severe plastic deformation due to the normal pressure as well as shearing together with a rapid change of temperature at service conditions lead to decomposition of the initial pearlite structure accompanied by surface oxidation, defect formation, carbon clustering, precipitation of nanosize carbide particles and austenitisation of the material. A severe plastic deformation is simulated using ball milling of specimens machined from a virgin rail and the results of phase analysis are compared.
Název v anglickém jazyce
Microscopic investigation of surface layers on rails
Popis výsledku anglicky
Reflection gamma-ray and conversion electron Mössbauer spectroscopy completed by optical, transmission electron and atomic force microscopy and microhardness measurements are applied in order to study the load and temperature driven changes in the phasecomposition and microstructure of rail specimens at the surface and in the bulk. It is shown that severe plastic deformation due to the normal pressure as well as shearing together with a rapid change of temperature at service conditions lead to decomposition of the initial pearlite structure accompanied by surface oxidation, defect formation, carbon clustering, precipitation of nanosize carbide particles and austenitisation of the material. A severe plastic deformation is simulated using ball milling of specimens machined from a virgin rail and the results of phase analysis are compared.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/IBS2041105" target="_blank" >IBS2041105: Povrchy a rozhraní v konstrukčních materiálech - aplikace moderních technologií a počítačového modelování</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Applied Surface Science
ISSN
0169-4332
e-ISSN
—
Svazek periodika
239
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
132-141
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—