Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Studium povrchových vrstev kolejnic mikroskopickými metodami

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F05%3A00025900" target="_blank" >RIV/68081723:_____/05:00025900 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Microscopic investigation of surface layers on rails

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Reflection gamma-ray and conversion electron Mössbauer spectroscopy completed by optical, transmission electron and atomic force microscopy and microhardness measurements are applied in order to study the load and temperature driven changes in the phasecomposition and microstructure of rail specimens at the surface and in the bulk. It is shown that severe plastic deformation due to the normal pressure as well as shearing together with a rapid change of temperature at service conditions lead to decomposition of the initial pearlite structure accompanied by surface oxidation, defect formation, carbon clustering, precipitation of nanosize carbide particles and austenitisation of the material. A severe plastic deformation is simulated using ball milling of specimens machined from a virgin rail and the results of phase analysis are compared.

  • Název v anglickém jazyce

    Microscopic investigation of surface layers on rails

  • Popis výsledku anglicky

    Reflection gamma-ray and conversion electron Mössbauer spectroscopy completed by optical, transmission electron and atomic force microscopy and microhardness measurements are applied in order to study the load and temperature driven changes in the phasecomposition and microstructure of rail specimens at the surface and in the bulk. It is shown that severe plastic deformation due to the normal pressure as well as shearing together with a rapid change of temperature at service conditions lead to decomposition of the initial pearlite structure accompanied by surface oxidation, defect formation, carbon clustering, precipitation of nanosize carbide particles and austenitisation of the material. A severe plastic deformation is simulated using ball milling of specimens machined from a virgin rail and the results of phase analysis are compared.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/IBS2041105" target="_blank" >IBS2041105: Povrchy a rozhraní v konstrukčních materiálech - aplikace moderních technologií a počítačového modelování</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Applied Surface Science

  • ISSN

    0169-4332

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    239

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    132-141

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus