Šikana na pracovišti v prostředí českých univerzit: výskyt, formy a organizační souvislosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F12%3A00382700" target="_blank" >RIV/68081740:_____/12:00382700 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Šikana na pracovišti v prostředí českých univerzit: výskyt, formy a organizační souvislosti
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek prezentuje výsledky z prvního výzkumu šikany na pracovišti na českých univerzitách. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký je výskyt šikany mezi zaměstnanci univerzit, a identifikovat organizační faktory, které jsou v tomto pracovním sektoru s výskytem šikany spojeny. Výzkum byl realizován na třech veřejných českých univerzitách (N = 1533; F = 58.0 %) na vzorku akademických a administrativních pracovníků. Na základě obecně akceptované definice šikany uvedlo 7.9% respondentů, že byli terčem šikanyv průběhu posledního roku, a 28.8% uvedlo, že byli během stejného období svědky šikany. Výsledky ukázaly, že pozice v organizační hierarchii představovala klíčový faktor: většina respondentů, kteří se považovali za šikanované, označili za původce šikanysvé nadřízené. Výskyt šikany dále souvisel se specifickými organizačními faktory, konkrétně s nízkou mírou spolupráce mezi zaměstnanci, negativním pracovním klimatem, výraznými změnami v organizaci, a toxickou organizační kulturou.
Název v anglickém jazyce
Workplace bullying in Czech universities: Prevalence, forms and organisational context
Popis výsledku anglicky
Workplace bullying (or mobbing) refers to a destructive form of behaviour that occurs within organisations and that inflicts psychological and social harm on targeted employees, creates a hostile work environment, and affects organisations negatively. This article presents findings from the first Czech study into workplace bullying and other forms of negative workplace behaviour in Czech universities. The aim of the study was to analyse the incidence of bullying among university employees and to examinethe organisational contexts that promote bullying. Data from three Czech public universities (N = 1533; F = 58.0%) were collected using a questionnaire distributed among academics, PhD candidates, and administrative staff. Based on a well-established definition of workplace bullying, 7.9% of the respondents reported that they had been targets of bullying during the past year, and 28.8% reported witnessing bullying during the same timeframe. The results indicated a link between hierarchi
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP407%2F10%2FP146" target="_blank" >GPP407/10/P146: Šikana a mobbing v terciárním vzdělávání: Možnosti kvalitativní metodologie jako výzkumného a intervenčního nástroje</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis-Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
48
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
641-668
Kód UT WoS článku
000309329600005
EID výsledku v databázi Scopus
—