Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Class matters in moral disengagement

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F13%3A00425143" target="_blank" >RIV/68081740:_____/13:00425143 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Class matters in moral disengagement

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Past research has shown that moral disengagement, i.e. deactivation of moral controls, relates to bullying. Even though several studies brought strong evidence on a great inter-class variability of prevalence of bullying, there has been a lack of group-level analyses that would examine relationships between moral disengagement and class membership. The present study tested if class membership relates to moral disengagement. Czech sixth-graders aged 11 to 13 years (n=264) participated in the study. Bullying was captured by self-reports on Olweus Bully/Victim Questionnaire. Moral disengagement was measured as a score on Cognitive Restructuring/Blaming victim scale of an original instrument. ANOVA statistics revealed that (1) class membership affected moral disengagement scores and (2) its effect was significant even when bullying and sex were taken as covariates. The outcomes underscore a need to examine inter-class variability of moral disengagement and possible intervening variables.

  • Název v anglickém jazyce

    Class matters in moral disengagement

  • Popis výsledku anglicky

    Past research has shown that moral disengagement, i.e. deactivation of moral controls, relates to bullying. Even though several studies brought strong evidence on a great inter-class variability of prevalence of bullying, there has been a lack of group-level analyses that would examine relationships between moral disengagement and class membership. The present study tested if class membership relates to moral disengagement. Czech sixth-graders aged 11 to 13 years (n=264) participated in the study. Bullying was captured by self-reports on Olweus Bully/Victim Questionnaire. Moral disengagement was measured as a score on Cognitive Restructuring/Blaming victim scale of an original instrument. ANOVA statistics revealed that (1) class membership affected moral disengagement scores and (2) its effect was significant even when bullying and sex were taken as covariates. The outcomes underscore a need to examine inter-class variability of moral disengagement and possible intervening variables.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F2325" target="_blank" >GAP407/12/2325: Školní šikana jako proces - sociálně kognitivní analýza třídní šikany</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů