Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Childhood Giftedness, Adolescent Agency: A Systemic Multiple-Case Study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F15%3A00436148" target="_blank" >RIV/68081740:_____/15:00436148 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11510/15:10284451

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0016986214559602" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1177/0016986214559602</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0016986214559602" target="_blank" >10.1177/0016986214559602</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Childhood Giftedness, Adolescent Agency: A Systemic Multiple-Case Study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Although considerable research has addressed development from childhood giftedness to adult excellence, subjective perceptions of this development by gifted individuals themselves have remained largely unexplored. This multiple case study examined the ways in which young adults, who in the past had been identified as gifted, made sense of their giftedness based on cues obtained from their social environment and the impact of this sensemaking on their development. The participants who showed the highestlevel of achievement and motivation in early adulthood perceived themselves as ?agents of their learning and made sense of their extraordinary outcomes as resulting from effortful, proper, and self-directed practice. Our findings indicate that a sense ofagency is critical to maintaining gifted-level achievement through adolescence. We have identified some of the social environment factors that can diminish or enhance that sense of agency in high-achieving children.

  • Název v anglickém jazyce

    Childhood Giftedness, Adolescent Agency: A Systemic Multiple-Case Study

  • Popis výsledku anglicky

    Although considerable research has addressed development from childhood giftedness to adult excellence, subjective perceptions of this development by gifted individuals themselves have remained largely unexplored. This multiple case study examined the ways in which young adults, who in the past had been identified as gifted, made sense of their giftedness based on cues obtained from their social environment and the impact of this sensemaking on their development. The participants who showed the highestlevel of achievement and motivation in early adulthood perceived themselves as ?agents of their learning and made sense of their extraordinary outcomes as resulting from effortful, proper, and self-directed practice. Our findings indicate that a sense ofagency is critical to maintaining gifted-level achievement through adolescence. We have identified some of the social environment factors that can diminish or enhance that sense of agency in high-achieving children.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gifted Child Quarterly

  • ISSN

    0016-9862

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    59

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    55-70

  • Kód UT WoS článku

    000346183800005

  • EID výsledku v databázi Scopus