Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Classroom Collective Moral Disengagement Scale: Validation in Czech adolescents

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F18%3A00486319" target="_blank" >RIV/68081740:_____/18:00486319 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11230/18:10363582

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2017.1292907" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2017.1292907</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2017.1292907" target="_blank" >10.1080/17405629.2017.1292907</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Classroom Collective Moral Disengagement Scale: Validation in Czech adolescents

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Moral disengagement (MD) provides a fruitful framework for understanding how adolescents could attenuate moral self-regulation and behave aggressively. While measures of individual MD have a long tradition, only recently have Gini, Pozzoli, and Bussey developed an instrument measuring collective MD (CMD): Classroom Collective Moral Disengagement Scale (CCMDS). The present study examined psychometric properties of a Czech version of the scale with a sample of 662 adolescents, aged 11–15, from 20 randomly selected elementary schools. Participants completed the scale and a peer-rating measure of bullying, victimization, and defending. The analyses indicated that the CCMDS could be considered a unidimensional gender-invariant scale with very good internal consistency and criterion validity. Importantly, the scale score aggregated at the classroom level was associated with three bullying behaviors: bullying, victimization, and defending. The results support the use of the CCMDS as a promising measure of CMD.

  • Název v anglickém jazyce

    Classroom Collective Moral Disengagement Scale: Validation in Czech adolescents

  • Popis výsledku anglicky

    Moral disengagement (MD) provides a fruitful framework for understanding how adolescents could attenuate moral self-regulation and behave aggressively. While measures of individual MD have a long tradition, only recently have Gini, Pozzoli, and Bussey developed an instrument measuring collective MD (CMD): Classroom Collective Moral Disengagement Scale (CCMDS). The present study examined psychometric properties of a Czech version of the scale with a sample of 662 adolescents, aged 11–15, from 20 randomly selected elementary schools. Participants completed the scale and a peer-rating measure of bullying, victimization, and defending. The analyses indicated that the CCMDS could be considered a unidimensional gender-invariant scale with very good internal consistency and criterion validity. Importantly, the scale score aggregated at the classroom level was associated with three bullying behaviors: bullying, victimization, and defending. The results support the use of the CCMDS as a promising measure of CMD.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-00682S" target="_blank" >GA15-00682S: Obrana obětí šikany: Longitudinální role individuálních a skupinových faktorů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Developmental Psychology

  • ISSN

    1740-5629

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    184-191

  • Kód UT WoS článku

    000423747500006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85014457252