Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pozice mlčícího umělce. Případ Rudolfa Schwarzkoglera

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F23%3A00572782" target="_blank" >RIV/68378068:_____/23:00572782 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://arteacta.cz/artkey/ara-202301-0006_pozice-mlciciho-umelce-pripad-rudolfa-schwarzkoglera.php" target="_blank" >https://arteacta.cz/artkey/ara-202301-0006_pozice-mlciciho-umelce-pripad-rudolfa-schwarzkoglera.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pozice mlčícího umělce. Případ Rudolfa Schwarzkoglera

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Rudolf Schwarzkogler (1940-1969) byl jedním z hlavních představitelů rakouského performativního umění 60. let. Proslavil se zejména svým krátkým působením (aktivní léta 1965-1966) v rámci uměleckého uskupení vídeňského akcionismu, během něhož vytvořil šest akcí. Schwarzkogler tvořil v době, kdy v Rakousku platily mírnější formy cenzury, a umělec tak stál na pomyslném švu přímé a “zástupné” komunikace. Přímé natolik, aby jí diváci rozuměli, a “zástupné” natolik, aby jí nerozuměla cenzura. Podle svědectví jeho tehdejších kolegů a výzkumu Yvonne Zieglerové vykazoval Schwarzkogler homoerotické sklony, které se projevovaly v jeho umělecké tvorbě. V tehdejším římskokatolickém Rakousku to znamenalo neustálé střety s cenzurou a nepochopení. Dostal se do oblasti, kterou německý literární teoretik Georg Schmid nazývá “Totschweigen”, kulturní sféry mlčení. Jeho dílo bylo pro současníky nesrozumitelné a nepřístupné ze dvou důvodů: příliš symbolicky vyprázdněná forma sdělení ponechávala prostor pro projekci kolektivního nevědomí současníků. Záměrně klíčované výstupy jeho díla se zase staly příliš enigmatickými na to, aby jim laik porozuměl. Na základě analýzy jedné z jeho nejslavnějších akcí, akce Svatba (Hochzeit) z roku 1964, se podíváme na to, jaké strategie používal a co se vlastně snažil svým současníkům zdánlivým mlčením sdělit.

  • Název v anglickém jazyce

    The position of the mute artist. The case of Rudolf Schwarzkogler

  • Popis výsledku anglicky

    Rudolf Schwarzkogler (1940-1969) was one of the most important representatives of Austrian performance art in the 1960s. He became particularly famous for his short-lived (active years 1965-1966) activity in the art group Wiener Aktionismus, during which he created six events. Schwarzkogler was working at a time when softer forms of censorship were being applied in Austria, and as such the artist stood at the imaginary intersection of direct and 'surrogate' communication. Direct enough to be understood by the public and 'surrogate' enough to be misunderstood by the censors. According to the testimony of his contemporaries and the research of Yvonne Ziegler, Schwarzkogler had homoerotic tendencies that manifested themselves in his artistic work. In the Roman Catholic Austria of the time, this meant constant clashes with censors and misunderstandings. He fell into what the German literary theorist Georg Schmid calls “Totschweigen”, the cultural sphere of silence. His work was incomprehensible and inaccessible to his contemporaries for two reasons: the too symbolically empty form of communication left room for the projection of the collective unconscious of his contemporaries, the deliberately coded results of his work, in turn, became too enigmatic to be understood by the layman. By analysing one of his most famous actions, the 1964 event The Wedding, we will examine the strategies he employed and what he was actually trying to communicate to his contemporaries through his apparent silence.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ArteActa

  • ISSN

    2571-1695

  • e-ISSN

    2788-2810

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    1-31

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus