Demonstrations for scanning probe microscopy based on a macroscopic analogy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378271%3A_____%2F13%3A00399379" target="_blank" >RIV/68378271:_____/13:00399379 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1021/ed3004947" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1021/ed3004947</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1021/ed3004947" target="_blank" >10.1021/ed3004947</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Demonstrations for scanning probe microscopy based on a macroscopic analogy
Popis výsledku v původním jazyce
This article describes two simple classroom demonstrations that illustrate the principles of scanning probe microscopy (SPM) based on a macroscopic analogy. The analogy features the bumps in an egg carton to represent the atoms on a chemical surface anda probe that can be represented by a dwarf statue (illustrating an origin of the prefix ?nano), a plastic bottle, or a glass. The demonstrations allow students to visualize certain physical aspects of SPM, such as probing ?hilly atoms on a surface usingchanges in distance between probe and atoms. Both demonstrations are appropriate to introduce SPM into high school or undergraduate science education.
Název v anglickém jazyce
Demonstrations for scanning probe microscopy based on a macroscopic analogy
Popis výsledku anglicky
This article describes two simple classroom demonstrations that illustrate the principles of scanning probe microscopy (SPM) based on a macroscopic analogy. The analogy features the bumps in an egg carton to represent the atoms on a chemical surface anda probe that can be represented by a dwarf statue (illustrating an origin of the prefix ?nano), a plastic bottle, or a glass. The demonstrations allow students to visualize certain physical aspects of SPM, such as probing ?hilly atoms on a surface usingchanges in distance between probe and atoms. Both demonstrations are appropriate to introduce SPM into high school or undergraduate science education.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LM2011026" target="_blank" >LM2011026: Laboratoř nanostruktur a nanomateriálů</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of the Chemical Educations
ISSN
0021-9584
e-ISSN
—
Svazek periodika
90
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
361-363
Kód UT WoS článku
000316590900016
EID výsledku v databázi Scopus
—