Profesorské přednášky - Současné trendy ve výstavbě ražených dopravních tunelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00306543" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00306543 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://intranet.cvut.cz/informace-pro-zamestnance/habilitace/pp/pp2016" target="_blank" >http://intranet.cvut.cz/informace-pro-zamestnance/habilitace/pp/pp2016</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Profesorské přednášky - Současné trendy ve výstavbě ražených dopravních tunelů
Popis výsledku v původním jazyce
Tento inaugurační spis se zabývá současnými trendy při výstavbě ražených dopravních tunelů. Současné metody výstavby ražených dopravních tunelů lze rozdělit na dvě základní skupiny: konvenční metody ražby a mechanizované tunelování pomocí plnoprofilových tunelovacích strojů (technologie TBM – Tunnel Boring Machines). Do skupiny konvenčních tunelovacích metod patří především dominující Nová rakouská tunelovací metoda (NRTM), dále pak Norská tunelovací metoda (NTM), britská metoda LaserShell, italská metoda ADECO-RS, francouzská metoda obvodového vrubu, atd. Z uvedených metod je v ČR v současnosti nejčastěji využívána NRTM, nicméně již jsou u nás také zkušenosti s dalšími konvenčními metodami, proto jsou tyto metody také stručně popsány. Pro definitivní (trvalé) ostění konvenčně ražených tunelů (zejména u NRTM) je standardně využíváno monolitické železobetonové betonové ostění, mezi primární a sekundární ostění je zpravidla vkládána mezilehlá fóliová izolace. V publikaci jsou uvedena alternativní řešení jako nevyztužená sekundární ostění, definitivní ostění ze stříkaného betonu či stříkané hydroizolace, která oproti tradičním řešením mohou přinášet různé výhody (nižší cena, kratší doba výstavby, nižší riziko porušení, atd.). Plnoprofilové tunelovací stroje jsou oproti konvenčním metodám výhodné především při ražbách delších tunelů, což je dáno vyšší pořizovací cenou těchto strojů. Moderní tunelovací stroje byly v ČR poprvé nasazeny až v roce 2011 pro ražbu prodloužení trasy A metra v Praze. V roce 2015 byla zahájena ražba tunelu Ejpovice pomocí konvertibilního tunelovacího stroje průměru 9,84 m. Za tunelovacími štíty je během ražby zpravidla instalováno ostění kruhového tvaru, které je zpravidla skládáno z prefabrikovaných železobetonových segmentů. Vzhledem k uvedeným ražbám mohlo být v ČR ověřeno a aplikováno využití drátkobetonových segmentů bez prutové výztuže.
Název v anglickém jazyce
Present trends in construction of mined transport tunnels
Popis výsledku anglicky
This publication is focused on the present trends in construction of the mined transport tunnels. Present methods of the mined transport tunnels excavation can be divided into two basic groups: conventional methods of excavation and mechanical tunnelling using tunnelling machines (technology TBM – Tunnel Boring Machines). The following methods belong to the conventional tunnelling methods: the New Austrian Tunnelling Method (NATM), the Norwegian Tunnelling Method (NTM), British LaserShell method, Italian method ADECO-RS, French pre-cutting method, etc. The NATM is actually the most often used, however there are some experiences with other conventional methods in the CR, thus they are also briefly described. The in situ casted reinforced concrete together with sheet insulation is the most frequently used for the final (permanent) tunnel lining in case of conventional methods (especially NATM). The publication presents also alternative solutions as unreinforced final linings, permanent lining from sprayed concrete or sprayed impermeable membranes which can offer various advantages as cost reduction, shorter time schedule, lower risk of failure, etc. Tunnelling machines (TBM technology) are advantageous (in comparison to conventional methods) namely for excavation of longer tunnels which is given by higher cost of these machines. Modern tunnelling machines were firstly utilised in the CR in 2011 for the excavation of the Prague metro line A extension. In 2015 started excavation of the railway tunnel Ejpovice using convertible tunnelling machine with diameter 9.84 m. The segmental tunnel lining is usually installed during excavation by tunnelling shields, the lining is traditionally composed from precast concrete segments reinforced by steel bars. Due to presented mechanical excavations the steel fibre reinforced segments (SFRC) without steel bars could be tested and applied in the CR.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů