Zkušební úsek s konstrukční vrstvou z asfaltového betonu v ŽST Semily
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F24%3A00372537" target="_blank" >RIV/68407700:21110/24:00372537 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zkušební úsek s konstrukční vrstvou z asfaltového betonu v ŽST Semily
Popis výsledku v původním jazyce
V České republice se aktuálně připravuje výstavba vysokorychlostních železničních tratí podle principů převzatých z Francie. Pro všechny úseky vysokorychlostních železničních tratí v České republice se předpokládá jednotná skladba konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a štěrkodrti předepsaných tlouštěk. Existuje však předpoklad, že s využitím stabilizační geomříže by mohly být tloušťky těchto vrstev redukovány při zachování, případně zvýšení deformační odolnosti a životnosti konstrukce, což by vedlo k ekonomicky výhodnějšímu návrhu s potenciálem významného snížení množství potřebného kameniva a asfaltového betonu. V první části příspěvku jsou prezentovány výsledky literární rešerše shrnující dosavadní zahraniční zkušenosti s aplikací asfaltového betonu v železničním spodku. V další části je prezentován nově zřízený zkušební úsek s variantními skladbami konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a kameniva v různých tloušťkách doplněných o stabilizační geomříž.
Název v anglickém jazyce
Test section with a sub-ballast layer of asphalt concrete at the Semily railway station
Popis výsledku anglicky
In the Czech Republic, a preparation of high-speed railway lines construction according to principles adopted from France has currently been done. For all sections of high-speed railway lines in the Czech Republic, a uniform composition of sub-ballast layers of asphalt concrete and crushed stone mixture of the prescribed thicknesses is assumed. However, there is an assumption that with the use of a stabilizing geogrid, the thickness of these layers could be reduced while maintaining or increasing the deformation resistance and service life of the structure, which would lead to a more economical design with the potential for a significant reduction in the amount of necessary aggregate and asphalt concrete. In the first part of the paper, the results of a literature research summarizing the previous foreign experience with the application of asphalt concrete in railway substructure are presented. In the next part, a newly built test section with variant compositions of structural layers made of asphalt concrete and aggregates in different thicknesses supplemented with a stabilizing geogrid is presented.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK02000293" target="_blank" >CK02000293: Adaptace francouzské metody hodnocení konstrukce pražcového podloží pro vysokorychlostní železniční tratě do podmínek ČR</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Nové prvky v železničním stavitelství. Sborník přednášek vydaný u příležitosti semináře konaného ve dnech 14. a 15. února 2024 v Děčíně
ISBN
978-80-909133-0-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
79-87
Název nakladatele
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní
Místo vydání
Děčín
Místo konání akce
Děčín
Datum konání akce
14. 2. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—