Metodika pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě časosběrného skenování georadarem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F24%3A00375198" target="_blank" >RIV/68407700:21110/24:00375198 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Metodika-pro-hodnoceni-stupne-znecisteni-kolejoveh?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky" target="_blank" >https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Metodika-pro-hodnoceni-stupne-znecisteni-kolejoveh?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě časosběrného skenování georadarem
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem metodiky je stanovení postupu pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě jednorázových i opakovaných měření pomocí geologického radaru. Metodika vychází z dosavadní praxe použití geologického radaru v rámci Správy železnic, s.o., s tím, že významně rozšiřuje možnosti využití naměřených dat pro optimalizaci údržby kolejového lože. Geologický radar je umístěn na speciálním měřicím voze pro hodnocení parametrů železničního spodku. Předpokládaná rychlost měřicího vozu při měření je do 80 km/h. Výstupem metodiky je stanovení limitů pro kategorizaci míry znečištění kolejového lože do 4 stupňů závažnosti a doporučení následných opatření při údržbě kolejového lože.
Název v anglickém jazyce
Methodology for the evaluation of the degree of contamination of the rail bed based on time-lapse ground-penetrating radar scanning
Popis výsledku anglicky
The aim of the methodology is to determine the procedure for the evaluation of the degree of contamination of the rail bed based on one-off and repeated measurements using geological radar. The methodology is based on the current practice of using geological radar within the Správa železnic, s.o., with the fact that it significantly expands the possibilities of using the measured data for optimization of the maintenance of the rail bed. The geological radar is placed on a special track measuring car for the evaluation of the parameters of the railway substructure. The expected speed of the measuring car during the measurement is up to 80 km/h. The output of the methodology is to determine the limits for the categorization of the degree of contamination of the rail bed up to 4 degrees of severity and to recommend subsequent measures during the maintenance of the rail bed.
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TITSMD006" target="_blank" >TITSMD006: Diagnostika a hodnocení kvality kolejového lože pomocí georadaru</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TITSMD006-V2
Číslo předpisu
Č. j.: MD-2899/2024-730/46
Technické parametry
Nově navrhované řešení je založeno na kontinuálním měření kolejového lože prostřednictvím unifikovaného systému umístění radarových antén na specializovaném měřicím voze, přičemž měření může být prováděno při rychlosti jízdy až 80 km/h. Získaný rozsáhlý soubor dat je následně poloautomaticky vyhodnocen prostřednictvím vyvinutého software a na základě detailního hodnocení georadarových skenů kameniva kolejového lože je provedeno zatřídění vybraného úseku trati o délce 20 m, 200 m či 2 000 m do jednoho ze 4 klasifikačních stupňů znečištění kolejového lože.
Ekonomické parametry
Ekonomické aspekty nelze přesně vyčíslit, nicméně lze předpokládat významné úspory v efektivnějším nakládání s životností kolejového lože a při provádění stávajících kopaných sond a hodnocení odebraných vzorků v akreditovaných laboratořích. Navíc dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu na tratích vlivem včasné diagnostiky rizikových úseků tratí (např. vysoká míra znečištění kolejového lože). Dalším přínosem bude postupná tvorba a zkvalitňování báze dat za celou železniční síť v ČR, která umožní další zefektivnění údržby v návaznosti na komplementární údaje o kvalitě železničního svršku a spodku získané prostřednictvím diagnostických prostředků. Náklady na zavedení Metodiky do praxe lze odhadnout na cca 3,5 milionu Kč (doplnění radarového vybavení pro Správu železnic, s.o., cca 1,5 milionu Kč, úpravy měřicího vozu v souvislosti s instalací radarových antén cca 2 miliony Kč).
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy ČR
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel