Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodika pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě časosběrného skenování georadarem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F24%3A00375198" target="_blank" >RIV/68407700:21110/24:00375198 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Metodika-pro-hodnoceni-stupne-znecisteni-kolejoveh?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky" target="_blank" >https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Metodika-pro-hodnoceni-stupne-znecisteni-kolejoveh?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodika pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě časosběrného skenování georadarem

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem metodiky je stanovení postupu pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě jednorázových i opakovaných měření pomocí geologického radaru. Metodika vychází z dosavadní praxe použití geologického radaru v rámci Správy železnic, s.o., s tím, že významně rozšiřuje možnosti využití naměřených dat pro optimalizaci údržby kolejového lože. Geologický radar je umístěn na speciálním měřicím voze pro hodnocení parametrů železničního spodku. Předpokládaná rychlost měřicího vozu při měření je do 80 km/h. Výstupem metodiky je stanovení limitů pro kategorizaci míry znečištění kolejového lože do 4 stupňů závažnosti a doporučení následných opatření při údržbě kolejového lože.

  • Název v anglickém jazyce

    Methodology for the evaluation of the degree of contamination of the rail bed based on time-lapse ground-penetrating radar scanning

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the methodology is to determine the procedure for the evaluation of the degree of contamination of the rail bed based on one-off and repeated measurements using geological radar. The methodology is based on the current practice of using geological radar within the Správa železnic, s.o., with the fact that it significantly expands the possibilities of using the measured data for optimization of the maintenance of the rail bed. The geological radar is placed on a special track measuring car for the evaluation of the parameters of the railway substructure. The expected speed of the measuring car during the measurement is up to 80 km/h. The output of the methodology is to determine the limits for the categorization of the degree of contamination of the rail bed up to 4 degrees of severity and to recommend subsequent measures during the maintenance of the rail bed.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TITSMD006" target="_blank" >TITSMD006: Diagnostika a hodnocení kvality kolejového lože pomocí georadaru</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    TITSMD006-V2

  • Číslo předpisu

    Č. j.: MD-2899/2024-730/46

  • Technické parametry

    Nově navrhované řešení je založeno na kontinuálním měření kolejového lože prostřednictvím unifikovaného systému umístění radarových antén na specializovaném měřicím voze, přičemž měření může být prováděno při rychlosti jízdy až 80 km/h. Získaný rozsáhlý soubor dat je následně poloautomaticky vyhodnocen prostřednictvím vyvinutého software a na základě detailního hodnocení georadarových skenů kameniva kolejového lože je provedeno zatřídění vybraného úseku trati o délce 20 m, 200 m či 2 000 m do jednoho ze 4 klasifikačních stupňů znečištění kolejového lože.

  • Ekonomické parametry

    Ekonomické aspekty nelze přesně vyčíslit, nicméně lze předpokládat významné úspory v efektivnějším nakládání s životností kolejového lože a při provádění stávajících kopaných sond a hodnocení odebraných vzorků v akreditovaných laboratořích. Navíc dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu na tratích vlivem včasné diagnostiky rizikových úseků tratí (např. vysoká míra znečištění kolejového lože). Dalším přínosem bude postupná tvorba a zkvalitňování báze dat za celou železniční síť v ČR, která umožní další zefektivnění údržby v návaznosti na komplementární údaje o kvalitě železničního svršku a spodku získané prostřednictvím diagnostických prostředků. Náklady na zavedení Metodiky do praxe lze odhadnout na cca 3,5 milionu Kč (doplnění radarového vybavení pro Správu železnic, s.o., cca 1,5 milionu Kč, úpravy měřicího vozu v souvislosti s instalací radarových antén cca 2 miliony Kč).

  • Označení certifikačního orgánu

    Ministerstvo dopravy ČR

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    A - Výsledek využívá pouze poskytovatel