Influence of Underhood Flow on Engine Cooling Using 1-D and 3-D Approach
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F15%3A00235569" target="_blank" >RIV/68407700:21220/15:00235569 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/MECDC-2015-0012" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1515/MECDC-2015-0012</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/MECDC-2015-0012" target="_blank" >10.1515/MECDC-2015-0012</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Influence of Underhood Flow on Engine Cooling Using 1-D and 3-D Approach
Popis výsledku v původním jazyce
This work deals with numerical simulation of complete cooling system of internal combustion engine (GT-SUITE), which also involves the simulation of flow in underhood using the computationally undemanding simulation. A detailed model of the internal combustion engine is extended to a cooling circuit model which is then coupled to a simplified underhood model which is created with the help of GT-COOL application as a 3-D model and afterwards transferred to a 1-D form. The approaches, one using 1-D solution of arrangement of the heat exchangers and the other 3-D approach using the underhood model, were investigated in two steady states corresponding to various vehicle speeds and engine load. These simulations have shown the inappropriateness of 1-D approach when solving the flow in the heat exchangers in the underhood and helped to explore a relatively undemanding method of flow simulation in the underhood, which enables to detect the interaction between the models of the cooling system and the internal combustion engine and the issue of arrangement of the heat exchangers in the underhood.
Název v anglickém jazyce
Influence of Underhood Flow on Engine Cooling Using 1-D and 3-D Approach
Popis výsledku anglicky
This work deals with numerical simulation of complete cooling system of internal combustion engine (GT-SUITE), which also involves the simulation of flow in underhood using the computationally undemanding simulation. A detailed model of the internal combustion engine is extended to a cooling circuit model which is then coupled to a simplified underhood model which is created with the help of GT-COOL application as a 3-D model and afterwards transferred to a 1-D form. The approaches, one using 1-D solution of arrangement of the heat exchangers and the other 3-D approach using the underhood model, were investigated in two steady states corresponding to various vehicle speeds and engine load. These simulations have shown the inappropriateness of 1-D approach when solving the flow in the heat exchangers in the underhood and helped to explore a relatively undemanding method of flow simulation in the underhood, which enables to detect the interaction between the models of the cooling system and the internal combustion engine and the issue of arrangement of the heat exchangers in the underhood.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars
ISSN
1214-0821
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
24-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—