Analýza výskytu torzních kmitů v pohonech moderních kolejových vozidel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F15%3A00236541" target="_blank" >RIV/68407700:21220/15:00236541 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza výskytu torzních kmitů v pohonech moderních kolejových vozidel
Popis výsledku v původním jazyce
Tato práce vzniká v kontextu výskytu protočení kol na nápravách hnacích dvojkolí moderních lokomotiv. Práce se zabývá myšlenkou výskytu torzních oscilací v pohonu, které mohou vést ke ztrátě pevnosti lisovaných spojů. Cílem práce je popsat způsoby vzniku a průběhu oscilací v závislosti na čase a okolních podmínkách. K řešení problému byl zvolen ryze simulační přístup za pomoci softwaru MATLAB Simulink a Simpack. V rámci analýzy byl vytvořen model hnacího vozidla. Ten zahrnuje mechanickou i elektrickou část vozidla (řízení velikosti momentu). Výstupem modelu jsou časové průběhy torzních oscilací při ztrátě adheze. Výsledky popisují vznik oscilací, jejich rozvin a následné zatlumení. Vše je uvažováno při různých hodnotách součinitele adheze. Na základě naměřených hodnot je možno vyčíst, že různé hodnoty adheze vedou na různé velikosti amplitud torzních oscilací. Dalšími vlivy jsou aktuální velikost hnacího momentu a průjezd vozidla obloukem.
Název v anglickém jazyce
Analysis of Occurrence of Torsion Oscillations in Wheelset Drives Used in Modern Railway Vehicles
Popis výsledku anglicky
This project is created in the context of the press-fitted joints failure occurrence in running railway vehicles. This work deals with an idea of torsional oscillations in vehicles drives occurrence that can lead to previously mentioned. The aim of this work is to describe the ways of oscillations creation and duration according to external conditions. The solution of previously mentioned has been made via MATLAB Simulink and Simpack software simulations. There was created a vehicles dynamic model respecting the mechanical and the electrical part of the vehicle. The results of the model are the time dependent wheelsets oscillation courses in the situation when the adhesion is lost. The results describe creation, duration and disappearance of the oscillations according to variable friction coefficients. The results show that variable friction coefficient values lead to the variable torsional oscillations amplitudes. Another influence are the torque values and vehicles curvature passing.
Klasifikace
Druh
V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
26
Místo vydání
Praha
Název nakladatele resp. objednatele
ČVUT v Praze, Fakulta strojní, Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Verze
—