Comparison of Various Fan Conceptions for Light Sport Aircrafts
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00320634" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00320634 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Comparison of Various Fan Conceptions for Light Sport Aircrafts
Popis výsledku v původním jazyce
Unique propulsion system based on the ducted fan driven by piston engine was developed on the Department of Aerospace Engineering of the Czech Technical University in Prague. This system was successfully used for the propulsion of the UL-39 ultralight aircraft (maiden flight in February 2016). Many technical difficulties had to be solved during the development and design. It was often impossible to find any design reference in accessible literature. Four basic fan configurations are described, i.e. stator – rotor, rotor – stator, fixed inlet guide vanes – rotor – stator and movable inlet guide vanes – rotor – stator. The advantages and disadvantages of all these concepts are described and analysed based both on both on computations, experiments and experience with real aircraft operation. Thrust and efficiency are compared in the whole flight velocity range for all fan configurations. Results can be used for the fan design in this aircraft category.
Název v anglickém jazyce
Comparison of Various Fan Conceptions for Light Sport Aircrafts
Popis výsledku anglicky
Unique propulsion system based on the ducted fan driven by piston engine was developed on the Department of Aerospace Engineering of the Czech Technical University in Prague. This system was successfully used for the propulsion of the UL-39 ultralight aircraft (maiden flight in February 2016). Many technical difficulties had to be solved during the development and design. It was often impossible to find any design reference in accessible literature. Four basic fan configurations are described, i.e. stator – rotor, rotor – stator, fixed inlet guide vanes – rotor – stator and movable inlet guide vanes – rotor – stator. The advantages and disadvantages of all these concepts are described and analysed based both on both on computations, experiments and experience with real aircraft operation. Thrust and efficiency are compared in the whole flight velocity range for all fan configurations. Results can be used for the fan design in this aircraft category.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
7th EASN International Conference - Proceedings
ISBN
—
ISSN
2523-5052
e-ISSN
2523-5052
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
430-436
Název nakladatele
European Aeronautics Science Network
Místo vydání
—
Místo konání akce
Warsaw
Datum konání akce
26. 9. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—