DYNAMIC CYLINDER DEACTIVATION FOR A SPARK IGNITION ENGINE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00320650" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00320650 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
DYNAMIC CYLINDER DEACTIVATION FOR A SPARK IGNITION ENGINE
Popis výsledku v původním jazyce
Significant efficiency loss of the spark ignition engines with stoichiometric mixture stems from the throttling that occurs at the partial load of the engine, which is the most utilized mode during the engine operation. Downsizing and downspeeding have enabled to partially decrease this loss, however, with the upcoming trend of "rightsizing", de-throttling methods are again of higher interest. One of the approaches is cylinder deactivation, which has been used in static mode yet, i. e., usually half of the even number of cylinders is switched-off during part load operation (and lower engine speed). Another approach in the cylinder deactivation is its dynamic use, i. e., all cylinders continuously switch between the activated and deactivated mode. This is suitable particularly for odd number of cylinders and does not exist in production yet. The paper deals with 1-D simulation of this kind of cylinder deactivation, compares different approaches to the gas exchange process of such deactivation, points out the benefits and advantages over other partial load control methods and also shows simulation issues that emerge with the dynamic deactivation.
Název v anglickém jazyce
DYNAMIC CYLINDER DEACTIVATION FOR A SPARK IGNITION ENGINE
Popis výsledku anglicky
Significant efficiency loss of the spark ignition engines with stoichiometric mixture stems from the throttling that occurs at the partial load of the engine, which is the most utilized mode during the engine operation. Downsizing and downspeeding have enabled to partially decrease this loss, however, with the upcoming trend of "rightsizing", de-throttling methods are again of higher interest. One of the approaches is cylinder deactivation, which has been used in static mode yet, i. e., usually half of the even number of cylinders is switched-off during part load operation (and lower engine speed). Another approach in the cylinder deactivation is its dynamic use, i. e., all cylinders continuously switch between the activated and deactivated mode. This is suitable particularly for odd number of cylinders and does not exist in production yet. The paper deals with 1-D simulation of this kind of cylinder deactivation, compares different approaches to the gas exchange process of such deactivation, points out the benefits and advantages over other partial load control methods and also shows simulation issues that emerge with the dynamic deactivation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20303 - Thermodynamics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0125" target="_blank" >ED2.1.00/03.0125: Pořízení technologie pro Centrum vozidel udržitelné mobility</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
KOKA 2017 - XLVIII. mezinárodní vědecká konference českých a slovenských univerzit a institucí zabývajících se výzkumem motorových vozidel a spalovacích motorů
ISBN
978-80-7494-354-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
131-142
Název nakladatele
Technická univerzita v Liberci
Místo vydání
Liberec
Místo konání akce
Liberec
Datum konání akce
11. 9. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—