Dron kategorie VTOL pro monitorování stavu dopravní situace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00356172" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00356172 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dron kategorie VTOL pro monitorování stavu dopravní situace
Popis výsledku v původním jazyce
Dron byl navržen na základě specifikace projektu TH04010485 „Zajištění bezpečnosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních procesů, automatické metody validace dopravních informací“. Stěžejním požadavkem je koncepce V-TOL, schopnost statického visu a dostatečný akční rádius. Jako optimální pro splnění požadavků projektu byla zvolena koncepce letounu typu samokřídlo. Tato koncepce vyniká nízkým odporem za letu a dále příznivým poměrem nosnosti ku hmotnosti vlastní konstrukce letounu. Pro zajištění vertikálního startu a statického visu byl letoun vybaven čtveřicí sklopných vrtulí. V režimu statického visu se tak dron chová jako kvadrokoptéra, během přechodu do letu horizontálního potom dojde k překlopení vrtulí do svislé polohy a přední motory následně fungují jako tažné, zatímco zadní jsou sklopeny pro snížení aerodynamického odporu. Těžiště dronu je umístěno blíže zadnímu páru vrtulí. Při statickém visu tak připadá většina tahu (70 %) právě na zadní pár vrtulí, který je pro tento režim aerodynamicky optimalizován. Přední motory jsou potom optimalizovány pro horizontální let letovou rychlostí 25 m/s a v režimu statického visu nesou přibližně 30 % zátěže. Dron má rozpětí křídel 4,5m a vzletovou hmotnost 24kg.
Název v anglickém jazyce
VTOL drone for monitoring the traffic situation
Popis výsledku anglicky
The drone was designed based on the specification of the project TH04010485 "Ensuring the safety of means of transport, transport routes and transport processes, automatic methods of validation of transport information". The core requirements are the V-TOL concept, static vision capability and sufficient radius of action. The self-wing aircraft concept was selected as the optimal one to meet the project requirements. This concept is distinguished by low drag in flight and a favourable payload to weight ratio of the airframe. To ensure vertical take-off and static hover, the aircraft was equipped with four folding propellers. In the static hover mode, the drone behaves like a quadcopter, then during the transition to horizontal flight, the propellers are flipped to the vertical position and the front motors then act as thrust motors, while the rear motors are folded to reduce aerodynamic drag. The centre of gravity of the drone is positioned closer to the rear pair of propellers. Thus, in static hover, most of the thrust (70%) falls on the rear pair of propellers, which is aerodynamically optimized for this mode. The front engines are then optimised for horizontal flight at 25 m/s and carry approximately 30% of the load in static hover mode. The drone has a wingspan of 4.5m and a take-off weight of 24kg.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH04010485" target="_blank" >TH04010485: Zajištění bezpečnosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních procesů, automatické metody validace dopravních informací</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
2021_FVZ_12112/001
Číselná identifikace
2021_FVZ_12112/001
Technické parametry
Jedná se o letoun typu samokřídlo kategorie VTOL. Rozpětí letounu je 4,5m a vzletová hmotnost 24kg. Letoun je vybaven čtveřicí elektromotorů umožňujících vertikální vzlet a přechod do horizontálního letu. Letoun je vybaven stabilizovanou kamerou a systémem pro přenos dat dron-pozemní stanice.
Ekonomické parametry
Celkové pořizovací náklady včetně nákladů na materiál a nákladů na lidské zdroje v rámci vývoje a stavby dronu činí 3 500 000Kč.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze v Praze, Fakulta strojní
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—