PŘÍNOSY VYUŽITÍ DVOUSTUPŇOVÝCH ŘADITELNÝCH PŘEVODOVEK U LEHKÝCH KOLEJOVÝCH VOZIDEL S ELEKTRICKÝM PŘENOSEM VÝKONU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00368677" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00368677 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org./10.26552/spkv.Z.2023.1" target="_blank" >https://doi.org./10.26552/spkv.Z.2023.1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
PŘÍNOSY VYUŽITÍ DVOUSTUPŇOVÝCH ŘADITELNÝCH PŘEVODOVEK U LEHKÝCH KOLEJOVÝCH VOZIDEL S ELEKTRICKÝM PŘENOSEM VÝKONU
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje koncepci pohonu čtyřnápravového vozidla BEMU 70 a zabývá se možnostmi využití dvoustupňových řaditelných nápravových převodovek v trakčním pohonu dvojkolí těchto lehkých kolejových vozidel (LKV) s elektrickým přenosem výkonu. Vyhodnocuje možné úspory trakční energie při použití řaditelné nápravové převodovky v elektrickém pohonu LKV určených pro železniční regionální osobní dopravu. Z příspěvku vyplývá, že při vhodném řízení potřebné hnací síly vozidla pomocí dvoustupňové řaditelné nápravové převodovky, viz Obr.9 průběh „Hnací síla – řaditelná převodovka – L5”, lze lépe využít pole účinnosti trakčního pohonu, viz Obr.9 průběh „Účinnost TM provozním bodě – řaditelná převodovka – L5”. Použití tříhřídelové převodovky umožňuje snížit dynamické namáhání čelních ozubených kol a prodloužit tak životnost nápravové převodovky.
Název v anglickém jazyce
BENEFITS OF USING TWO-STAGE SHIFTING AXLE–GEARBOX IN LIGHT RAIL VEHICLES WITH ELECTRIC POWER TRANSMISSION
Popis výsledku anglicky
The paper presents the concept of drive the BEMU 70 four-axle vehicle and deals with the possibilities of using two-stage shifting axle gearbox in the wheelset traction drive of these light rail vehicles (LKV) with electric power transmission. It evaluates possible savings in traction energy when using a shifting axle gearbox in the electric drive of LKVs intended for railway regional passenger transport. It follows from the contribution that with the appropriate control of the necessary driving force of the vehicle with the help of a two-stage shifting axle transmission, see Fig. 9 line „Hnací síla – řaditelná převodovka – L5”, the efficiency field of the traction drive can be better utilized, see Fig. 9 line "Účinnost TM provozním bodě – řaditelná převodovka – L5". The application of a three-shaft gearbox makes it possible to reduce the dynamic stress on the spur gearings and this way extend the service life of the axle gearbox.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN02000054" target="_blank" >TN02000054: Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Zborník prednášok Diel I
ISBN
978-80-89276-61-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
255-262
Název nakladatele
VTS pri ŽU
Místo vydání
Žilina
Místo konání akce
Žilina
Datum konání akce
20. 9. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—