Two-Sided Wave-Absorbing Control of a Heterogenous Vehicular Platoon
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F14%3A00220894" target="_blank" >RIV/68407700:21230/14:00220894 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Two-Sided Wave-Absorbing Control of a Heterogenous Vehicular Platoon
Popis výsledku v původním jazyce
The paper tailors the so-called wave-absorbing control designed for a homogenous platoon of vehicles to a platoon where dynamics of vehicles differ. The proposed solution is based on the symmetric bidirectional control of the in-platoon vehicles and wave-absorbing control of the platoon ends. This type of control reduces oscillations of vehicle's velocities and significantly decrease the settling time of the platoon by absorbing waves on the platoon ends. The necessary transfer-function-based mathematical apparatus for description of the so-called soft boundary is also presented. Although the soft boundary is a virtual boundary located between the vehicles of different dynamics, it significantly alters the behaviour of the platoon. It is shown how to incorporate model of the soft boundary into the design of the wave-absorbing control such that its effect is minimized. The proposed control scheme is verified on numerous mathematical simulations.
Název v anglickém jazyce
Two-Sided Wave-Absorbing Control of a Heterogenous Vehicular Platoon
Popis výsledku anglicky
The paper tailors the so-called wave-absorbing control designed for a homogenous platoon of vehicles to a platoon where dynamics of vehicles differ. The proposed solution is based on the symmetric bidirectional control of the in-platoon vehicles and wave-absorbing control of the platoon ends. This type of control reduces oscillations of vehicle's velocities and significantly decrease the settling time of the platoon by absorbing waves on the platoon ends. The necessary transfer-function-based mathematical apparatus for description of the so-called soft boundary is also presented. Although the soft boundary is a virtual boundary located between the vehicles of different dynamics, it significantly alters the behaviour of the platoon. It is shown how to incorporate model of the soft boundary into the design of the wave-absorbing control such that its effect is minimized. The proposed control scheme is verified on numerous mathematical simulations.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BC - Teorie a systémy řízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP103%2F12%2F1794" target="_blank" >GAP103/12/1794: Pokročilé metody pro analýzu a řízení složitých systémů.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of The 19th World Congress of the International Federation of Automatic Control
ISBN
978-3-902823-62-5
ISSN
1474-6670
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
8091-8096
Název nakladatele
IFAC
Místo vydání
Pretoria
Místo konání akce
Cape Town
Datum konání akce
24. 8. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—