Wave-absorbing vehicular platoon controller
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F14%3A00220899" target="_blank" >RIV/68407700:21230/14:00220899 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ejcon.2014.06.001" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.ejcon.2014.06.001</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ejcon.2014.06.001" target="_blank" >10.1016/j.ejcon.2014.06.001</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Wave-absorbing vehicular platoon controller
Popis výsledku v původním jazyce
The paper tailors the so-called wave-based control, popular in the field of flexible mechanical structures, to the field of distributed control of vehicular platoons. The proposed solution augments the symmetric bidirectional control algorithm with a wave-absorbing controller implemented on the leader, and/or on the rear-end vehicle. The wave-absorbing controller actively absorbs an incoming wave of positional changes in the platoon and thus prevents oscillations of inter-vehicle distances. The proposedcontroller significantly improves the performance of platoon manoeuvrers such as acceleration/deceleration or changing the distances between vehicles without making the platoon string unstable. Numerical simulations show that the wave-absorbing controller performs efficiently even for platoons with a large number of vehicles, for which other platooning algorithms are inefficient or require wireless communication between vehicles.
Název v anglickém jazyce
Wave-absorbing vehicular platoon controller
Popis výsledku anglicky
The paper tailors the so-called wave-based control, popular in the field of flexible mechanical structures, to the field of distributed control of vehicular platoons. The proposed solution augments the symmetric bidirectional control algorithm with a wave-absorbing controller implemented on the leader, and/or on the rear-end vehicle. The wave-absorbing controller actively absorbs an incoming wave of positional changes in the platoon and thus prevents oscillations of inter-vehicle distances. The proposedcontroller significantly improves the performance of platoon manoeuvrers such as acceleration/deceleration or changing the distances between vehicles without making the platoon string unstable. Numerical simulations show that the wave-absorbing controller performs efficiently even for platoons with a large number of vehicles, for which other platooning algorithms are inefficient or require wireless communication between vehicles.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BC - Teorie a systémy řízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP103%2F12%2F1794" target="_blank" >GAP103/12/1794: Pokročilé metody pro analýzu a řízení složitých systémů.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
European Journal of Control
ISSN
0947-3580
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
237-248
Kód UT WoS článku
000342255600003
EID výsledku v databázi Scopus
—