Refinement of a bidirectional platooning controller by wave absorption at the leader
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F14%3A00220934" target="_blank" >RIV/68407700:21230/14:00220934 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/ECC.2014.6862263" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1109/ECC.2014.6862263</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/ECC.2014.6862263" target="_blank" >10.1109/ECC.2014.6862263</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Refinement of a bidirectional platooning controller by wave absorption at the leader
Popis výsledku v původním jazyce
The paper tailors the so-called wave-based control known in the field of flexible mechanical structures to the problem of distributed control of vehicular platoons. The proposed solution is based on refinement of the popular symmetric bidirectional distributed controller which enables the platoon leader to actively absorb any incoming (backwards running) wave of positional changes in the platoon. In order to accomplish this, the platoon leader only needs to measure the distance to its immediate follower. This minor augmentation results in significant attenuation of undesirable long transients during the platoon manoeuvres like acceleration/deceleration or during the commanded change of the inter-vehicle distances. Numerical simulations show that the wave-absorbing controller works efficiently even for platoons with a very large number of vehicles and outperforms the known platoon control schemes such as predecessor following or bidirectional control algorithm.
Název v anglickém jazyce
Refinement of a bidirectional platooning controller by wave absorption at the leader
Popis výsledku anglicky
The paper tailors the so-called wave-based control known in the field of flexible mechanical structures to the problem of distributed control of vehicular platoons. The proposed solution is based on refinement of the popular symmetric bidirectional distributed controller which enables the platoon leader to actively absorb any incoming (backwards running) wave of positional changes in the platoon. In order to accomplish this, the platoon leader only needs to measure the distance to its immediate follower. This minor augmentation results in significant attenuation of undesirable long transients during the platoon manoeuvres like acceleration/deceleration or during the commanded change of the inter-vehicle distances. Numerical simulations show that the wave-absorbing controller works efficiently even for platoons with a very large number of vehicles and outperforms the known platoon control schemes such as predecessor following or bidirectional control algorithm.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BC - Teorie a systémy řízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP103%2F12%2F1794" target="_blank" >GAP103/12/1794: Pokročilé metody pro analýzu a řízení složitých systémů.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the European Control Conference
ISBN
978-3-9524269-1-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
2845-2850
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
Piscataway
Místo konání akce
Strasbourg
Datum konání akce
24. 6. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—