Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Scaling in bidirectional platoons with dynamic controllers and proportional asymmetry

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F17%3A00303993" target="_blank" >RIV/68407700:21230/17:00303993 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/TAC.2016.2594169" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1109/TAC.2016.2594169</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/TAC.2016.2594169" target="_blank" >10.1109/TAC.2016.2594169</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Scaling in bidirectional platoons with dynamic controllers and proportional asymmetry

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We consider platoons composed of identical vehicles with an asymmetric nearest-neighbor interaction. We restrict ourselves to intervehicular coupling realized with dynamic arbitrary-order onboard controllers such that the coupling to the immediately preceding vehicle is proportional to the coupling to the immediately following vehicle. Each vehicle is modeled using a transfer function and we impose no restriction on the order of the vehicle. The only requirement on the controller and vehicle model is that the platoon is stable for any number of vehicles. The platoon is described by a transfer function in a convenient product form. We investigate how the H-infinity norm and the steady-state gain of the platoon scale with the number of vehicles. We conclude that if the open-loop transfer function of the vehicle contains two or more integrators and the second smallest eigenvalue of the graph Laplacian is uniformly bounded from below, the norm scales exponentially with the growing distance in the graph. If there is just one integrator in the open loop, we give a condition under which the norm of the transfer function is bounded by its steady-state gain-the platoon is string-stable. Moreover, we argue that in this case it is always possible to design a controller for the extreme asymmetry-the predecessor following strategy.

  • Název v anglickém jazyce

    Scaling in bidirectional platoons with dynamic controllers and proportional asymmetry

  • Popis výsledku anglicky

    We consider platoons composed of identical vehicles with an asymmetric nearest-neighbor interaction. We restrict ourselves to intervehicular coupling realized with dynamic arbitrary-order onboard controllers such that the coupling to the immediately preceding vehicle is proportional to the coupling to the immediately following vehicle. Each vehicle is modeled using a transfer function and we impose no restriction on the order of the vehicle. The only requirement on the controller and vehicle model is that the platoon is stable for any number of vehicles. The platoon is described by a transfer function in a convenient product form. We investigate how the H-infinity norm and the steady-state gain of the platoon scale with the number of vehicles. We conclude that if the open-loop transfer function of the vehicle contains two or more integrators and the second smallest eigenvalue of the graph Laplacian is uniformly bounded from below, the norm scales exponentially with the growing distance in the graph. If there is just one integrator in the open loop, we give a condition under which the norm of the transfer function is bounded by its steady-state gain-the platoon is string-stable. Moreover, we argue that in this case it is always possible to design a controller for the extreme asymmetry-the predecessor following strategy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-19526S" target="_blank" >GA16-19526S: Certifikace zákonů řízení pro budoucí dopravní systémy pomocí semidefinitního programování</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    IEEE Transactions on Automatic Control

  • ISSN

    0018-9286

  • e-ISSN

    1558-2523

  • Svazek periodika

    62

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    2034-2040

  • Kód UT WoS článku

    000399033000043

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85018193186