Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A Systematic Approach for Airflow Velocity Control Design in Road Tunnels

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F17%3A00314012" target="_blank" >RIV/68407700:21230/17:00314012 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21720/17:00314012

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.conengprac.2017.09.005" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.conengprac.2017.09.005</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.conengprac.2017.09.005" target="_blank" >10.1016/j.conengprac.2017.09.005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A Systematic Approach for Airflow Velocity Control Design in Road Tunnels

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper introduces a systematic approach to design and tune the airflow velocity control system for use during fire situations in road tunnels. The proposed approach is focused on road tunnels with a complex structure; long tunnels with connected ramps (entrances and exits), where the controller design can be challenging and time consuming. Such tunnels usually have many sections where a fire can be localized, and this makes the control task difficult. Our approach is based on a simplified one dimensional simulation model of a tunnel, which includes all the important factors influencing the airflow dynamics of a tunnel. The proportional–integral (PI) controllers are tuned based on the Skogestad Internal Model Control (SIMC) method, which requires a simple model for the process dynamics. The case study is the airflow velocity control in the Blanka tunnel complex in Prague, Czech Republic, which is the largest city tunnel in Central Europe. The results of the paper show how to improve the control algorithm in real operation and how to use the proposed systematic approach for future tunnels.

  • Název v anglickém jazyce

    A Systematic Approach for Airflow Velocity Control Design in Road Tunnels

  • Popis výsledku anglicky

    This paper introduces a systematic approach to design and tune the airflow velocity control system for use during fire situations in road tunnels. The proposed approach is focused on road tunnels with a complex structure; long tunnels with connected ramps (entrances and exits), where the controller design can be challenging and time consuming. Such tunnels usually have many sections where a fire can be localized, and this makes the control task difficult. Our approach is based on a simplified one dimensional simulation model of a tunnel, which includes all the important factors influencing the airflow dynamics of a tunnel. The proportional–integral (PI) controllers are tuned based on the Skogestad Internal Model Control (SIMC) method, which requires a simple model for the process dynamics. The case study is the airflow velocity control in the Blanka tunnel complex in Prague, Czech Republic, which is the largest city tunnel in Central Europe. The results of the paper show how to improve the control algorithm in real operation and how to use the proposed systematic approach for future tunnels.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0091" target="_blank" >ED2.1.00/03.0091: Univerzitní centrum energeticky efektivních budov (UCEEB)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Control Engineering Practice

  • ISSN

    0967-0661

  • e-ISSN

    1873-6939

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    December

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    61-72

  • Kód UT WoS článku

    000414109400006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85029494012