Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Optimizing Ray Tracing of Trimmed NURBS Surfaces on the GPU

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F21%3A00352978" target="_blank" >RIV/68407700:21230/21:00352978 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1111/cgf.14410" target="_blank" >https://doi.org/10.1111/cgf.14410</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/cgf.14410" target="_blank" >10.1111/cgf.14410</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Optimizing Ray Tracing of Trimmed NURBS Surfaces on the GPU

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The representation of geometric models by trimmed NURBS surfaces has become a standard in the CAD industry. In CAD applications, the rendering of surfaces is usually solved by tessellation followed up by z-buffer rendering. Ray tracing of NURBS surfaces has not been widely used in industry due to its computational complexity that hinders achieving real-time performance in practice. We propose novel methods achieving faster point location search needed by trimming in the context of ray tracing trimmed NURBS surfaces. The proposed 2D data structure based on kd-trees allows for faster ray tracing while it requires less memory for its representation and less preprocessing time than previously published methods. Further, we show the current state of the art for ray tracing trimmed NURBS surfaces on a GPU. With careful design and implementation, the number of rays cast on a GPU may reach real-time performance in the order of tens to hundreds of million rays per second for moderately to large complex scenes containing hundreds of thousands of NURBS surfaces and trimming curves.

  • Název v anglickém jazyce

    Optimizing Ray Tracing of Trimmed NURBS Surfaces on the GPU

  • Popis výsledku anglicky

    The representation of geometric models by trimmed NURBS surfaces has become a standard in the CAD industry. In CAD applications, the rendering of surfaces is usually solved by tessellation followed up by z-buffer rendering. Ray tracing of NURBS surfaces has not been widely used in industry due to its computational complexity that hinders achieving real-time performance in practice. We propose novel methods achieving faster point location search needed by trimming in the context of ray tracing trimmed NURBS surfaces. The proposed 2D data structure based on kd-trees allows for faster ray tracing while it requires less memory for its representation and less preprocessing time than previously published methods. Further, we show the current state of the art for ray tracing trimmed NURBS surfaces on a GPU. With careful design and implementation, the number of rays cast on a GPU may reach real-time performance in the order of tens to hundreds of million rays per second for moderately to large complex scenes containing hundreds of thousands of NURBS surfaces and trimming curves.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000765" target="_blank" >EF16_019/0000765: Výzkumné centrum informatiky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    COMPUTER GRAPHICS FORUM

  • ISSN

    0167-7055

  • e-ISSN

    1467-8659

  • Svazek periodika

    40

  • Číslo periodika v rámci svazku

    7

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    161-172

  • Kód UT WoS článku

    000722952000016

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85120004786