Metodika měření vizuálního pole řidičů s přirozeným omezením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F17%3A00310968" target="_blank" >RIV/68407700:21260/17:00310968 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://revised.fd.cvut.cz/" target="_blank" >http://revised.fd.cvut.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika měření vizuálního pole řidičů s přirozeným omezením
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika umožňuje stanovit schopnost řidiče reagovat na podněty v bezprostřední blízkosti komunikace. Reaktivita je měřena ve vztahu k běžnému dopravnímu značení a schopnosti bezpečně ovládat vozidlo v běžných, ale i často se vyskytujících kritických situacích. Tato metodika, spolu s vozidlovým simulátorem, může být využita pro vyšetřování užitečného vizuálního pole řidičů s blíže nespecifikovanými omezeními a speciálně řidiči seniory. Předmětem předložené metodiky je definování scénářů a událostí a jejich realizace za pomoci virtuální reality tak, aby bylo možné objektivně zhodnotit schopnosti řidiče z hlediska přirozeného omezení jejich vizuálního pole (řidiči s různými zdravotními omezeními a řidiči senioři). Objektivní posouzení spočívá ve vyšetření schopnosti reagovat na podněty v bezprostřední blízkosti komunikace za využití systému sledování pohledu (eyetracking).
Název v anglickém jazyce
Methodology of measurement of visual field in drivers with natural impairments
Popis výsledku anglicky
The methodology allows to evaluate driver’s ability of reaction to stimuli in the direct proximity of road communications. Reaction is measured in relation to current traffic signal and ability to control vehicle in normal as well as in critical situations which frequently appear. Both the methodology and vehicle simulator can be used together for investigation of driver useful visual field in case of impairments that have not been specified in details, and for senior drivers. The suggested methodology defines scenarios, events, and their realization via virtual reality in a way that makes it possible to assess driver ability while having in focus limitation of their natural visual field (drivers with various health limitation and senior drivers). Objective evaluation is assessment of ability to react to stimuli in direct proximity of communications using the eyetracking system for following of eye behavior.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031752" target="_blank" >TA04031752: Působení rušivých vizuálních vlivů na bezpečnost jízdy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
2015V002
Číslo předpisu
135/2016-710-VV/1
Technické parametry
- Rozsah 34 stran. - Metodika vznikla v rámci projektu vědy a výzkumu „Působení rušivých vizuálních vlivů na bezpečnost jízdy“ (TA04031752), v programu Alfa Technologické agentury ČR. - Tato metodika, spolu s vozidlovým simulátorem, může být využita pro vyšetřování užitečného vizuálního pole řidičů s blíže nespecifikovanými omezeními a speciálně řidiči seniory.
Ekonomické parametry
Metodika je dostupná na vyžádání zdarma. Náklady uplatnění metodiky jsou relativně nízké, zejména ve srovnání s náklady na řešení dopadů nehod souvisejících s řidiči, kteří jsou nějakým způsobem na svých schopnostech omezeni (např. řidiči - senioři). Snížení nehodovosti vždy přináší společnosti finanční úsporu.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy ČR
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů