Fatigue Crack Growth History in Damage Tolerance Design of Aircraft Structures
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F09%3A00160541" target="_blank" >RIV/68407700:21340/09:00160541 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fatigue Crack Growth History in Damage Tolerance Design of Aircraft Structures
Popis výsledku v původním jazyce
Knowing the real history of the fatigue process is a valuable asset to for design, development, and reliable operation of structures exposed to time-variable loading service conditions. Information of this type is encoded in the fracture morphology. Thisinformation can be decoded by quantitative fractography and transformed it into a form interesting from the engineering point of view. Application of these fractographic methods is conditioned by the existence and detectability of fractographic featurescorrelated with fatigue crack growth rate. In the paper presented, three various fractographic features are used for fractographic reconstitution - striations (constant amplitude loading), beach marks (simple program loading), and special inserted fracture marks (complex program loading). The importance and irreplaceable role of the fractographic analysis is illustrated by some case studies dealing with full-scale fatigue tests of aircraft structure parts.
Název v anglickém jazyce
Fatigue Crack Growth History in Damage Tolerance Design of Aircraft Structures
Popis výsledku anglicky
Knowing the real history of the fatigue process is a valuable asset to for design, development, and reliable operation of structures exposed to time-variable loading service conditions. Information of this type is encoded in the fracture morphology. Thisinformation can be decoded by quantitative fractography and transformed it into a form interesting from the engineering point of view. Application of these fractographic methods is conditioned by the existence and detectability of fractographic featurescorrelated with fatigue crack growth rate. In the paper presented, three various fractographic features are used for fractographic reconstitution - striations (constant amplitude loading), beach marks (simple program loading), and special inserted fracture marks (complex program loading). The importance and irreplaceable role of the fractographic analysis is illustrated by some case studies dealing with full-scale fatigue tests of aircraft structure parts.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Fatigue
ISSN
0142-1123
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000265361600010
EID výsledku v databázi Scopus
—