Pravděpodobnostní odhad a optimalizace rizik silničních tunelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F06%3A07126534" target="_blank" >RIV/68407700:21610/06:07126534 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Probabilistic Risk Assessment and Optimization of Road Tunnels
Popis výsledku v původním jazyce
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective arrangements of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented by decision and utility nodes.It is shown that the probabilistic optimization based on the comparison of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures of road tunnels. A general procedure is illustrated by the optimization of a number of escape routes. It appears, however, that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnels more significantly than the number of escape routes. Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Název v anglickém jazyce
Probabilistic Risk Assessment and Optimization of Road Tunnels
Popis výsledku anglicky
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective arrangements of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented by decision and utility nodes.It is shown that the probabilistic optimization based on the comparison of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures of road tunnels. A general procedure is illustrated by the optimization of a number of escape routes. It appears, however, that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnels more significantly than the number of escape routes. Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA103%2F06%2F1521" target="_blank" >GA103/06/1521: Spolehlivost a hodnocení rizik konstrukcí v extrémních podmínkách</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Safety and Reliabilty for Managing Risk (ESREL 2006)
ISBN
0-415-41620-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
2065-2071
Název nakladatele
Taylor & Francis/Balkema
Místo vydání
Leiden
Místo konání akce
Estoril
Datum konání akce
18. 9. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—