Optimalizace rizik silničních tunelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F06%3A07126754" target="_blank" >RIV/68407700:21610/06:07126754 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Risk Optimization of Road Tunnels
Popis výsledku v původním jazyce
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective arrangements of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented by decision and utility nodes.It is shown that the probabilistic optimization based on the comparison of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures of road tunnels. A general procedure is illustrated by the optimization of a number of escape routes. It appears, however, that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnels more significantly than the number of escape routes. Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Název v anglickém jazyce
Risk Optimization of Road Tunnels
Popis výsledku anglicky
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective arrangements of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented by decision and utility nodes.It is shown that the probabilistic optimization based on the comparison of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures of road tunnels. A general procedure is illustrated by the optimization of a number of escape routes. It appears, however, that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnels more significantly than the number of escape routes. Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA103%2F06%2F1562" target="_blank" >GA103/06/1562: Tvorba zásad pro ověřování trvanlivosti konstrukcí a materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientific Israel - Technological Advantages. Special Issue: Risk Assessment and Building Structures Repair
ISSN
1565-1533
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1,2
Stát vydavatele periodika
IL - Stát Izrael
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
1-10
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—