Pravděpodobnostní optimalizace rizik silničních tunelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F09%3A07154296" target="_blank" >RIV/68407700:21610/09:07154296 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Probabilistic Risk Optimization of Road Tunnels
Popis výsledku v původním jazyce
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective safety measures considered in the design of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented bydecision and utility nodes. It is shown that the probabilistic optimization of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures in road tunnels. A general procedure isillustrated by the optimization of a number of escape routes using the concept of life quality index. It appears that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnel more significantly than the number of escape routes. Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Název v anglickém jazyce
Probabilistic Risk Optimization of Road Tunnels
Popis výsledku anglicky
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective safety measures considered in the design of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented bydecision and utility nodes. It is shown that the probabilistic optimization of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures in road tunnels. A general procedure isillustrated by the optimization of a number of escape routes using the concept of life quality index. It appears that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnel more significantly than the number of escape routes. Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA103%2F09%2F0693" target="_blank" >GA103/09/0693: Hodnocení bezpečnosti a rizik technických systémů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Structural Safety
ISSN
0167-4730
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000264935700007
EID výsledku v databázi Scopus
—