Optimization of Operational Safety in Tunnels
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F10%3A00178521" target="_blank" >RIV/68407700:21610/10:00178521 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Optimization of Operational Safety in Tunnels
Popis výsledku v původním jazyce
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective safety measures considered in design of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented by decision and utility nodes. It is shown that the probabilistic optimization of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures of road tunnels. A general procedure is illustrated by the optimization of a number of escape routes. It appears that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnels more significantly than the number of escape routes.Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Název v anglickém jazyce
Optimization of Operational Safety in Tunnels
Popis výsledku anglicky
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective safety measures considered in design of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented by decision and utility nodes. It is shown that the probabilistic optimization of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures of road tunnels. A general procedure is illustrated by the optimization of a number of escape routes. It appears that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnels more significantly than the number of escape routes.Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA103%2F09%2F0693" target="_blank" >GA103/09/0693: Hodnocení bezpečnosti a rizik technických systémů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Safety and Reliability of Industrial Products, Systems and Structures
ISBN
978-0-415-66392-2
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Počet stran knihy
459
Název nakladatele
CRC Press/Balkema
Místo vydání
Leiden
Kód UT WoS kapitoly
—